Samen met bewoners oplossingsrichtingen verkennen voor N371 bij Kloosterveen


De gemeente Assen en de provincie Drenthe moeten aan de slag om een nieuwe toegangsweg naar de groeiende wijk Kloosterveen te maken. Daarnaast willen we de N371 bij Kloosterveen optimaliseren. Daar is het in de ochtend- en avondspits vrij druk. De doorstroming van het verkeer is dan niet goed. En het zal drukker worden als de wijk Kloosterveen verder uitbreidt. Als het ergens drukker wordt, neemt het geluid ook toe. Dit is voor omwonenden niet fijn. Daarom willen we de geluidsoverlast zo veel mogelijk beperken. In het gebied zijn ook twee fietsoversteken. Deze willen we veiliger maken. In de nieuwe plannen nemen we dat ook mee.

Samenwerking werkgroep

Als je samenwerkt met bewoners aan een goede oplossing voor een veiligere en toegankelijkere weg, heb je te maken met meerdere belangen. Dat kan een uitdaging zijn. Er zijn wensen vanuit de omgeving en vanuit de overheden. Ook de kosten van verschillende oplossingen spelen mee. We hebben nu 5 werkgroepoverleggen gehad met ruim 20 bewoners uit de Planetenbuurt en de Sterrenbeeldenbuurt. Het doel is om tot een oplossing te komen waarbij de belangen van bewoners zo goed mogelijk meegenomen worden binnen de kaders van het project. Vanuit de werkgroep wordt uiteindelijk een aangepast totaalplan voorgelegd aan de betrokken bestuurders van de gemeente Assen en de provincie Drenthe ter besluitvorming.

Wat is er tot nu toe besproken met de werkgroep?

In de eerste twee overleggen hebben we de bewoners meegenomen in het proces en de ontwikkelingen van de hoeveelheid verkeer nu en de komende jaren tot 2040. We hebben onderzocht of een verdubbeling van de N371 noodzakelijk is. Verkeerskundig gezien is een verdubbeling van de weg niet nodig. We hebben in het derde overleg aangegeven wat het extra verkeer doet met het geluid. Hier zijn verkennende geluidsberekeningen voor gemaakt. Bekijk de ontwikkelingen in verkeer in deze presentatie (pdf?handheld=true, 2.8 MB) en via animaties hiernaast, zie daarvoor de linkjes. Over het geluid leest u meer in dit document (pdf?handheld=true, 4 MB).

Ideeën van bewoners presenteren

Naast een oplossingsrichting vanuit de gemeenten Assen en Midden-Drenthe en de provincie hebben bewoners ook twee oplossingen aangedragen. In het vierde overleg konden bewoners hun eigen oplossingen voor de Kloosterveenrotonde, het geluid en de fiets- en voetgangersoversteken presenteren. Bekijk de plannen van de bewoners (pdf?handheld=true, 1.4 MB) in de presentatie van het 4e overleg.

Robuustheid

Daarna hebben deskundigen op het gebied van onder andere natuur, water, infrastructuur, archeologie, geluid en verkeer(sveiligheid) de verschillende varianten bekeken. Ze hebben de varianten beoordeeld en gekeken naar aspecten zoals doorstroming, veiligheid, woongenot (privacy en geluid), maar ook naar robuustheid: in hoeverre is een oplossing toekomstbestendig? Ook is er gekeken naar de hoogte van de kosten zowel in aanleg als in beheer en onderhoud en er is gekeken of de uitvoering realistisch is. De beoordeling maakte inzichtelijk welke elementen uit de verschillende varianten goed zijn om te gebruiken in het totaalplan.

Samen schetsen en hoe verder

In het laatste werkgroepoverleg hebben we geschetst aan mogelijke oplossingsrichtingen voor de Kloosterveenrotonde en gesproken over de fietsoversteken. Afgesproken is dat de gemeente en de provincie dit verder gaan uitwerken tot een totaalplan. De volgende keer, na de zomer, gaan we de resultaten bespreken met de werkgroep. De wethouder en de gedeputeerde worden vooraf geïnformeerd over het totaalplan. Zij beslissen uiteindelijk. Nadat het totaalplan met de werkgroep is besproken, worden bewoners uitgenodigd voor een informatiebijeenkomst. Hier zullen we het plan toelichten en nog ideeën en suggesties ophalen. Deze bespreken we in een daarop volgend werkgroepoverleg. Daarna gaan we het besluitvormingstraject in. Als dit afgerond is komen we in de fase van grondaankoop en bestemmingsplanwijzigingen.

Opbrengst werkgroepoverleggen tot nu toe

Op advies van de werkgroep wordt het oorspronkelijke conceptplan aangepast op verschillende onderdelen. De bestuurders van de gemeente Assen en de provincie Drenthe gaan een besluit nemen over het totaalplan. De wijzigingen tot nu toe zijn:

  • De scope van het project is verruimd
  • De verdubbeling van een deel de N371 is verkeerskundig onderzocht en blijkt niet meer nodig
  • De mobiliteitshub krijgt een andere locatie
  • De oversteek Polweg blijft in de vorm van een fietsbrug
  • Rond de Kloosterbrug hebben we de situatie besproken en is er overeenstemming over de oplossing
  • Voor de Kloosterveenrotonde worden meerdere oplossingsrichtingen onderzocht: aanpassing rotonde, verdiepte ligging en verkeerslichten, inclusief fietsoversteken