Ondernemers
Ondernemers dragen het gebied
Nationale Parken zijn iconen van de Nederlandse natuur. Ondernemers zijn voor ons van groot belang om het gebied verder te ontwikkelen. Via deze pagina helpen wij ondernemers de weg naar het Nationaal Park en de organisaties te vinden.
Cursus gastheerschap
Recreatieondernemers zijn de schakel tussen de natuur en haar bezoekers. Daarom leiden wij horeca- en recreatieondernemers op tot Gastheren van het gebied waar zij werken. Als gastheer vertellen zij recreanten alles over de mooiste natuurplekjes en cultuurhistorie van het gebied. Zodoende beleven gasten de omgeving optimaal en verrijkt het hun verblijf of bezoek aan het gebied. Dit zorgt voor een unieke ervaring bij gasten, versterkt het imago van het gebied, stimuleert draagvlak voor het behoud van het landschap en draagt bij aan de profilering van de onderneming.
De cursus
De cursus bestaat uit gemiddeld 4 bijeenkomsten waarbij je informatie krijgt over de bijzondere waarde van de streek waarin je onderneemt. Naast een aantal basisonderdelen wordt aandacht besteed aan de ontstaansgeschiedenis, cultuurhistorie, toeristische recreatieve mogelijkheden en typische flora en fauna van het gebied. Na afloop ontvang je een gevelbordje en certificaat van ‘Gastheer van het nationaal park/landschap’ en word je opgenomen in de database van alle gastheren door heel Nederland.
Netwerk
Tijdens de cursus krijgen ondernemers de kans om met de andere deelnemers een netwerk op te bouwen. Een unieke mogelijkheid om samen te werken en bijvoorbeeld arrangementen samen te stellen.
Meer informatie
Heb je interesse, dan kun je contact opnemen met de coördinator Communicatie en educatie in zuidwest Drenthe, Wim Meijberg
IVN is de maatschappelijke ondernemings- en opleidingspartner in verantwoord natuurlijk en recreatief ondernemen
Bepalen merkpositie
Begin 2018 zijn we op zoek gegaan naar een onderscheidende positionering voor onze mooie natuur in de Drents-Friese Grensstreek: het NP Dwingelderveld, het NP Drents-Friese Wold en het Holtingerveld en uitloop/verbinding richting Fochteloërveen, NP Weerribben-Wieden en Koloniën van Weldadigheid. Met als uitgangspunt dat we deze gebieden beter in samenhang willen promoten.
Het traject gaat over vragen als ‘waar staat dit gebied / deze gebieden voor’, ‘wat maakt ze uniek en onderscheidend’ en ‘welk gevoel willen we oproepen bij bezoekers van het gebied?’.
De gezamenlijke positionering (ofwel ons ‘merk’) gaat idealiter werken als kompas voor alle lopende en nog op te pakken ontwikkel-activiteiten. Zodat we met elkaar op een consistente manier richting geven aan de ervaring die we bij bezoekers willen creëren. De vermarkting van het merk doen we natuurlijk in nauwe samenhang met Marketing Drenthe.
De stuurgroep heeft 16 maart 2018 het concept-merkverhaal besproken. Op basis daarvan zijn nog enkele aanpassingen gemaakt. De merkengids (pdf, 26 MB) is gereed, hiermee zijn we samen met ondernemers en stakeholders in de regio aan de slag gegaan. Dit leidt tot een actieplan op 1 A4. Het actieplan komt op de agenda van maart 2019 van de stuurgroep.