Nieuwe Norgerbrug: hoe komt die eruit te zien?

Dagelijks rijdt er veel verkeer over de Norgerbrug in Bovensmilde. De brug voldoet niet langer aan de huidige inrichtingseisen. Daarom komt er een nieuwe brug.

Om de brug overzichtelijker te maken komt de nieuwe brug in een andere hoek over de Drentse Hoofdvaart. Zo zijn er geen scherpe bochten nodig om de brug op te rijden. Vooral voor bestuurders van vrachtverkeer en bussen is deze oplossing veiliger. Ook wordt de brug breder, wat zorgt voor een betere doorstroming van het verkeer. En komt er een apart fietspad naast de weg over de brug waardoor fietsers en wandelaars gescheiden van het autoverkeer gebruik van de brug kunnen maken. Een deel van de N373 wordt afgesloten voor doorgaand verkeer en op de aansluiting van de Norgervaart (N373) met de N371 komt een rotonde. Dit is veiliger en zorgt ervoor dat verkeer beter door kan rijden in de ochtend- en avondspits.

Voor de nieuwe Norgerbrug in Bovensmilde is in overleg met bewoners een ontwerp gemaakt door ingenieursbureau ipv Delft.

Kijkend richting Assen/Smilde
Kijkend richting Assen/Norg

Omleidingsroute

Tijdens de bouwperiode van de bruggen bij de aansluiting N373 / N919 en de Norgerbrug is er geen doorgaand verkeer langs de Norgervaart en Norgerbrug mogelijk. Dit zal naar verwachting tussen oktober 2025 en maart 2026 zijn. De omleidingsroute zal via aansluitende provinciale wegen gaan. Bekijk de omleidingsroute in de afbeelding hieronder.

Voor fietsers is er geen aparte omleiding, zij kunnen langs de werkzaamheden fietsen. En de verbindingen met de Koelenweg en Domeinweg blijven beschikbaar. Direct aanwonenden kunnen altijd van en naar huis gaan. Meer informatie over de omleidingsroute en fasering volgt voor start van de werkzaamheden. Bekijk de routes in de kaart hieronder.

Snelheidslimieten

In onderstaande afbeelding ziet u de snelheidslimieten op en rondom de Norgerbrug.

Planning Norgerbrug

Contact Norgerbrug

Heeft u een vraag over de Norgerbrug? U kunt contact opnemen met Maarten Duisterwinkel (omgevingsmanager) van de provincie Drenthe via het Klantcontactcentrum (0592) 36 55 55.

Op onderstaande afbeelding ziet u van bovenaf hoe de situatie bij de nieuwe Norgerbrug eruit komt te zien.