Verschoven fly-over 2x1 en 2x2
Verschoven fly-over 2x1: met rijbaanscheiding door een vangrail zonder verdubbeling
De bevindingen zijn:
Verkeersveiligheid:
- draagt in beperkte mate bij, op het overige deeltraject tussen Emmen – de Punt kunnen nog steeds frontale ongevallen plaatsvinden
- draagt in sterke mate bij aan het verbeteren van de doorstroming en betrouwe reistijden (ook OV), een mogelijk effect is dat het aantrekkelijker is om voor de auto te kiezen in plaats van het openbaar vervoer
Geluid, luchtkwaliteit en externe veiligheid:
- lichte toename van het aantal (ernstig) geluidgehinderden in met name Dit effect is dermate gering dat het neutraal is beoordeeld
- luchtkwaliteit: zeer geringe Er zijn geen overschrijdingen van grenswaarden: neutraal beoordeeld
- externe veiligheid (dit zijn mogelijke risico’s voor mens en milieu bij gebruik, opslag en vervoer van gevaarlijke stoffen); geen significante effecten
Bodem en water:
- licht positief effect op bodem door mogelijk saneren kleine verontreinigingen
- licht negatief effect op waterhuishouding, oppervlaktewaterkwantiteit en kwaliteit
Natuur:
- sterk negatieve effecten op omliggende Natura2000-gebieden door stikstofdepositie
- sterk negatief effect op barrièrewerking doordat de openingen tussen NNN* gebieden groter wordt door het verwijderen van bomen en Daarnaast sterk negatief effect door licht- en optische verstoring van het NNN
- het alternatief tast de functionele structuren (bomen en bosschages) van beschermde soorten aan
Ruimtelijke kwaliteit:
- zeer negatief effect op aardkundige en archeologische waarden doordat de randzone van de pingo (Gietsenveentje) wordt aangetast
- zeer negatief effect op aardkundige en archeologische waarden door aantasting locatie de Binnenesch van Eext
Landbouw
- negatief effect door benodigd ruimtebeslag