Fly-over 2x1 en 2x2
Fly-over 2x1: rijbaanscheiding door een vangrail zonder verdubbeling
De bevindingen zijn:
Verkeer:
- draagt in beperkte mate bij aan verbeteren van de verkeersveiligheid, op het overige deeltraject tussen Emmen – de Punt kunnen nog steeds frontale ongevallen plaatsvinden
- draagt in sterke mate bij aan het verbeteren van de doorstroming
- draagt bij aan betrouwbare reistijden van het openbaar vervoer op de N34
- een mogelijk effect is dat het aantrekkelijker is om voor de auto te kiezen in plaats van het openbaar vervoer
Geluid, luchtkwaliteit en externe veiligheid:
- lichte toename van het aantal (ernstig) geluidgehinderden in met name Dit effect is dermate gering dat het neutraal is beoordeeld
- luchtkwaliteit: zeer geringe Er zijn geen overschrijdingen van grenswaarden: neutraal beoordeeld
- externe veiligheid (dit zijn mogelijke risico’s voor mens en milieu bij gebruik, opslag en vervoer van gevaarlijke stoffen); geen significante effecten
Bodem en water:
- licht positief effect op bodem door mogelijkheid tot saneren (kleine) verontreinigingen
- negatief effect op waterhuishouding, oppervlaktewaterkwantiteit en -kwaliteit
Natuur:
- sterk negatieve effecten op omliggende Natura 2000-gebieden door stikstofdepositie
- sterk negatief effect op barrièrewerking doordat de openingen, al gevolg van kap van bomen struiken, tussen NNN* gebieden groter wordt. Daarnaast sterk negatief effect door licht- en optische verstoring van het NNN
- tast de functionele structuren (bomen en bosschages) van beschermde soorten aan
Ruimtelijke kwaliteit:
- de effecten op de aardkundige en archeologische waarden zijn aanvaardbaar De randzone van de pingo (Gietsenveentje) wordt niet aangetast
- licht negatief effect door gering benodigde landbouwgronden