Doorfietsroute ‘De Groene As’ Assen - Groningen - veelgestelde vragen fietstunnel Vriezerbrug
Hierbij een aantal van de veel gestelde vragen en het antwoord daarop:
Het fietstracé in Tynaarlo gaat over de oostelijke kanaaldijk (tussen de Onlandweg en de Groningerweg), met een tunnel onder de N386 door. Deze kanaalvariant is de meest directe en veilige oplossing voor fietsers op de doorfietsroute tussen Assen en Groningen. De tunnel komt parallel aan de Watermolendijk te liggen over een lengte van ruim 200 meter. Het deel van de Watermolendijk tot aan de zandweg wordt ingericht als fietsstraat.
De tunnel begint ter hoogte van de laad en loskade (aan de zuidkant van de Vriezerbrug), en eindigt ter hoogte van de Watermolendijk 2 (aan de noordkant van de Vriezerbrug). De ligging van de tunnel wordt in belangrijke mate bepaald door de aanwezigheid van de kelder van de brug.
Na overleg met de direct omwonenden is besloten geen middengeleider in de N386 aan te brengen. Een middengeleider kan ruimtelijk moeilijk ingepast worden. Daarnaast zien we dat de meeste gebruikers van de doorfietsroute uit Vries of Tynaarlo via een andere aanrijroute op de Doorfietsroute komen. Mochten ze toch ter hoogte van de Vriezerbrug de Doorfietsroute op willen dan kunnen ze gebruik maken van de tunnel. Dit is de meest veilige optie.
De N386 is een gebiedsontsluitingsweg en ligt ter hoogte van de Vriezerbrug buiten de bebouwde kom. Uit metingen blijkt dat 85% van de weggebruikers op dit traject niet harder rijdt dan ongeveer 70 km p/u en dat de gemiddelde snelheid ongeveer 60 km p/u is. Met de aanleg van de fietstunnel kruist de doorfietsroute de provinciale weg onderlangs (en is daarmee ongelijkvloers). Dit is de meest verkeersveilige oplossing voor de kruising van de doorfietsroute met de N386. Daarom is er geen aanleiding om de snelheid te verlagen. Daarnaast stelt het Rijk voor het verstrekken van de subsidie (voor de aanleg van de tunnel) als voorwaarde dat de snelheid van 80 km p/u blijft gehandhaafd.
Dit wordt onderzocht in het kader van de bestemmingsplanwijziging.
Het gemiddelde hellingspercentage ligt onder de 3%. Dit is voor de gemiddelde fietser comfortabel.
Ten zuiden van de Vriezerbrug tot aan de Onlandweg zijn alleen (brom)fietsers welkom op de doorfietsroute. Uitgezocht wordt wat de beste maatregel is om overig verkeer te weren. Aan de noordkant (tot aan het zandpad) wordt een fietsstraat gerealiseerd waar overig verkeer ook welkom is. Vanaf het zandpad tot aan de Meerweg zijn alleen (brom)fietsers welkom. Ook hier wordt onderzocht welke maatregelen getroffen kan worden om overig verkeer te weren.
Het fietstracé komt aan de oostzijde van de laad- en loskade te liggen en maakt vervolgens een bocht naar de tunnel. De kade wordt incidenteel gebruikt voor het tijdelijk opslaan van goederen/materiaal en is de aankomstkade van Sinterklaas. In het ontwerp blijft de functie van de laad- en loskade behouden. Ook kijken we naar mogelijke recreatieve voorzieningen. Deze plek is benoemd als uitwerklocatie in het beleefconcept van De Groene As.