Bedrijven, instellingen en VvE’s


Laadnetwerk in Noord-Nederland

In Noord-Nederland groeit het netwerk van laadpunten, vooral met laadpunten voor eigen gebruik en publieke laadpunten. Laadpunten voor eigen gebruik kunnen door meerdere mensen gebruikt worden, wat betekent dat de capaciteit optimaal benut wordt. Verwacht wordt dat in 2030 de helft van de laadpunten semipubliek zal zijn en de andere helft openbaar. Er zijn dus, naast laadpunten die de gemeente plaatst, ook veel semipublieke laadpunten nodig. De provincie werkt samen met gemeenten om de plaatsing en openstelling van laadpalen te stimuleren, zodat er voldoende laadpunten beschikbaar komen voor elektrische voertuigen.

Wat zijn semipublieke laadpunten?

Semipublieke laadpunten worden niet door gemeenten of provincies geplaatst, maar door ondernemers of particulieren. Deze laadpunten spelen een belangrijke rol in het dekken van de laadbehoefte, vooral op plekken waar openbare laadpalen niet voldoende aanwezig zijn. In Drenthe wordt verwacht dat in 2030 de helft van de laadpalen op particulier terrein staat, bijvoorbeeld bij winkels, toeristische plekken of bedrijventerreinen.

Voordelen van semipublieke laadpunten

Bedrijven en particulieren die hun laadpunt delen kunnen profiteren van financiële voordelen, zoals het zelf bepalen van het laadtarief. Vaak verkort je daarmee de terugverdientijd. Voor gebruikers zijn semipublieke laadpunten vaak goedkoper dan openbare laadpalen. Bovendien helpen ze om een breder netwerk van laadvoorzieningen te realiseren, wat cruciaal is voor de toekomst.

Regels en mogelijkheden voor plaatsing

Het plaatsen van een laadpaal voor privé- of semipubliek gebruik is vergunningsvrij. Toch zijn er soms regels voor het delen van laadpalen of het plaatsen op bepaalde locaties. Het moet verantwoord zijn dat er auto’s uw parkkeerplaats op- en afrijden. Het  laden op een grasstrook is bijvoorbeeld niet gewenst. Er moet wel sprake zijn van een parkeervoorziening. In sommige gevallen is er een inritvergunning of verkeersbesluit nodig. De gemeente kan hierin adviseren.

Openstelling van laadpalen

Bedrijven en inwoners kunnen zelf een laadpaal plaatsen en openstellen, bijvoorbeeld door een laadpaslezer toe te voegen. Als de laadpaal publiek toegankelijk is, wordt deze zichtbaar in apps en navigatiesystemen, zodat bestuurders van elektrische auto’s de paal gemakkelijk kunnen vinden. Er is veel informatie beschikbaar voor particulieren en ondernemers, bijvoorbeeld via het Nationaal Kenniscentrum Laadinfrastructuur (NKL).

Impact op het energienet

Het uitbreiden van het laadnetwerk heeft invloed op het energienet. De maximale capaciteit moet passen binnen de aansluiting.

Laadpunten voor VvE’s

Er zijn verschillende informatiedocumenten en commerciële / non-profit organisaties die van laadadviezen op maat voor VVE's voorzien.