NH-Kerk in Dalen: historisch pand blijft behouden voor de toekomst

De provincie Drenthe helpt maatschappelijke organisaties bij het verduurzamen van hun gebouwen. Een prachtig voorbeeld hiervan is de NH-kerk in Dalen, een historische plek die zelfs door Napoleon is bezocht. Geertje Goelema en Jan Deuten zetten zich namens het bestuur in om de kerk klaar te maken voor de toekomst. Geertje is voorzitter van het College van Kerkrentmeesters en Jan is tevens lid van de Werkgroep Duurzaam Dalen.

Van links naar rechts: Geertje Goelema, Jan Deuten en Judith Siebring (projectleider VMV)

De provincie Drenthe biedt ondersteuning met professioneel advies voor het verduurzamen van kerken en hun bijgebouwen, zoals pastoriewoningen. In het geval van de NH-kerk in Dalen werd de pastorie al verduurzaamd, maar zonder gebruik te maken van subsidies. Helaas is het dan niet meer mogelijk met terugwerkende kracht daar aanspraak op te maken.

Situatie in kaart

Nu gaan we verder met de kerk en het bijgebouw. Tijdens een intakegesprek brengen we de situatie in kaart. Wat is de huidige status van de installaties en gebouwen? Wat is het energieverbruik? Waar liggen de koppelkansen, bijvoorbeeld voor zonnepanelen op een ander dak, of juist op de kerk waar anderen gebruik van kunnen maken? Liggen er plannen voor een warmtenet of is er sprake van netcongestie? Alle informatie wordt verzameld om een goed beeld te krijgen.

Plan om te verduurzamen

Op basis van deze intake schakelen we een adviesbureau in. Dit bureau maakt een op maat gemaakt plan, rekening houdend met het gebruik van de panden en hun historische waarde. Denk aan installaties die gevoelig zijn voor omgevingswisselingen, bijvoorbeeld een orgel dat niet te warm of koud mag worden en je moet rekening houden met de vochtigheidsgraad. Het bureau maakt een adviesrapport met verschillende scenario’s en realistische doelen, passend bij het onderhoud en gebruik van de gebouwen.

Het rapport geeft vervolgens duidelijke stappen om de kerk te verduurzamen. Gasloos verwarmen, een eigen energievoorziening, een comfortabel leefklimaat en financiering worden daarin meegenomen. Het belangrijkste is dat het historische pand behouden blijft voor de toekomst.

Ook aan de slag?

Bent u ook verantwoordelijk voor maatschappelijk vastgoed zoals een kerk, school, eerstelijnszorginstelling, buurthuis, scoutinghonk of een culturele instelling? Neem dan contact op met het programma Verduurzaming Maatschappelijk Vastgoed van de provincie Drenthe. U krijgt een maatwerkadvies, inclusief financieel overzicht en stappenplan voor verduurzaming. Samen maken we uw vastgoed klaar voor de toekomst.