Slotbijeenkomst van dorpshuizen met cultuurhistorische waarden

Gepubliceerd op 22 mei 2024

In opdracht van de provincie Drenthe heeft Archipunt in samenwerking met DAAD Architecten BV een tweede ronde integrale verduurzamingsadviezen opgesteld voor een tiental dorpshuizen met cultuurhistorische waarde in Drenthe. Dinsdagavond 21 mei hebben we deze tranche gezamenlijk met de besturen van de dorpshuizen afgesloten in het karakteristieke dorpshuis D’Olde Karke te Echten.

Tijdens deze avond heeft Wietske Attema van DAAD nogmaals aangegeven hoe belangrijk het is om bij de verduurzaming van gebouwen aandacht te hebben voor het behoud van de karakteristieke cultuurhistorische waarden en het gebruik van het gebouw. Ook heeft ze in een overzichtelijke matrix de conclusies uit de adviezen, per dorpshuis, gepresenteerd.

Daarna volgde een interactieve sessie onder leiding van Ugo Leever van de provincie Drenthe waarin samen met de bestuursleden, de deelnemende partijen en het proces werden geëvalueerd. De grote hoeveelheid groene post-its geeft aan dat de bestuursleden erg tevreden zijn over zowel het proces als het advies.  Ze kijken er dan ook uit om met de uitvoering van de verduurzamingsmaatregelen aan de slag te gaan. Hoe ze dit kunnen bekostigen heeft de BOKD aan het einde van de avond nog nader toegelicht.

Een zeer geslaagd project en een positieve afsluiting!