Bevrijdingsmaand

In de bevrijdingsmaand april vinden diverse evenementen plaats langs de bevrijdingsroute in Drenthe.De route start op 6 april in Coevorden, de stad die als eerste werd bevrijd in Drenthe. In Coevorden wordt een feestelijk programma voorbereid in het teken van blijdschap en hoop.

De volgende stad op de route is Assen, waar de bevrijding op 13 april 1945 werd gevierd. Hier vindt op 15 april een evenement plaats dat in het teken staat van de hedendaagse betekenis van vrijheid en hoe die ook vandaag de dag onder druk staat: met muziek, film, beeldende kunst, lezingen en inspirerende sprekers.

De route gaat verder naar Groningen, waar op 16 april de bevrijding van Noord Oost Nederland wordt herdacht. Samen met de provincies Groningen, Fryslân en Overijssel en het Nationaal Comité 4 en 5 mei toont Drenthe een proeverij van provinciale voorstellingen.

Daarnaast wordt langs de bevrijdingsroute in het midden van Drenthe in de maand april een theatervoorstelling voor jongeren opgevoerd, onder aanvoering van Roestvrij Theater.

Deze maand met evenementen en activiteiten wordt afgesloten tijdens het bevrijdingsfestival Assen op 5 mei 2025.

Meer informatie over alle evenementen in de bevrijdingsmaand wordt de komende periode toegevoegd.