Hoe kijk jij naar de toekomst van Drenthe?

De provincie maakt een toekomstplan over wonen, werken en leven in Drenthe. Jij kunt helpen om Drenthe in 2050 aantrekkelijk te houden en te maken!

Vul de enquête in en geef aan wat jij belangrijk vindt voor de toekomst. Bij deelname maak je kans op te gekke prijzen.

Vul hier de enquête in

Agenda - Hoe zie jij de toekomst van Drenthe?

Ga met ons promoteam in gesprek over de toekomst van Drenthe. Deze zomer staan ze met hun bakfiets op verschillende plekken in Drenthe. Scoor ook gelijk een toffe zonnebril! Bekijk de agenda voor data.

Waarom een nieuwe omgevingsvisie?

Een omgevingsvisie is een plan over hoe de provincie er in de toekomst uit moet zien en hoe we daar komen. Het gaat over verschillende dingen die invloed hebben op onze omgeving, zoals waar nieuwe huizen gebouwd mogen worden, waar natuurgebieden zijn en hoe we ons vervoer regelen.

De huidige omgevingsvisie is verouderd. Daarom maken we een nieuwe omgevingsvisie met een doorkijk naar 2050. We zijn heel benieuwd wat jongeren belangrijk vinden voor hun eigen toekomst en die van Drenthe. Daarom doen we een zomercampagne samen met SPOT TV en de Jongeren Adviesraad Drenthe.

Wat doet een provincie eigenlijk?

• Uitbreiding van steden en dorpen: gebieden bepalen waar nieuwe huizen en bedrijfsterreinen mogen komen.
  • Infrastructuur: aanwijzen van plekken voor wegen, spoorwegen, scheepvaartverbindingen, industriegebieden, landbouwgebieden, natuurgebieden en recreatie.
  • Onderhoud en aanleg: zorgen voor de aanleg en het onderhoud van provinciale wegen, fietspaden en bruggen.
  • Milieubescherming: zorgen voor schoon zwemwater en veilige routes voor vrachtwagens met gevaarlijke stoffen, zoals de nationale milieuwetgeving.
  • Natuurbeheer: natuurgebieden aanleggen en bestaande natuur behouden.
  • Milieutoezicht: Controleren of de milieuwetten voor lucht, bodem en water worden nageleefd en verontreiniging wordt tegengegaan, bijvoorbeeld door bodemsanering.
  • Toezicht op waterschappen en gemeenten: toezicht houden op waterschappen en gemeenten om ervoor te zorgen dat ze goed samenwerken en de regels volgen.