Verdiepte ligging Rondweg (N391)


Ruim 50 jaar geleden is onder het verdiepte deel van de N391, tussen de aansluiting met de Hondsrugweg en de fietsbrug (Delftlanden) een waterkerende folie diep onder het asfalt aangebracht. Dit omdat de weg lager ligt dan de hoogste grondwaterstand. Deze waterkerende folie zorgt ervoor dat de weg droog blijft. Door klimaatverandering worden de regenbuien steeds heftiger, waardoor het regenwater niet direct kan worden afgevoerd.

Onderzoeken

Uit diverse onderzoeken blijkt dat het opvangen en afvoeren van het regenwater onder het folie het grootste probleem is. Dit komt omdat de onderkant (fundering) van de weg in de periode: oktober-mei in het grondwater ligt. Dit veroorzaakt de schade aan het wegdek en oneffenheden, en niet de lekkage van het folie zoals eerder werd gedacht.

Oplossing

Boven de folie wordt een nieuwe afdichting aangebracht met daar bovenop nieuw zand, een wegfundering en asfalt. Om regenwater op te vangen en af te voeren worden boven de nieuwe afdichting een drainagestelsel, putten en afvoerleidingen aangelegd. Het regenwater wordt vervolgens net als in de huidige situatie door middel van pompen geloosd op het Oranjekanaal.

Planning

Omdat de weg onder het grondwaterniveau ligt, is het door de hoge grondwaterstanden niet mogelijk om het hele jaar werkzaamheden uit te voeren. Dat moet in een droge (zomerse) periode. Daardoor is de uitvoeringsperiode beperkt tot maximaal 5 á 6 maanden per jaar. Naar verwachting zijn de werkzaamheden in 2026 afgerond.

Tijdelijke snelheidsbeperking

De kwaliteit van dit weggedeelte is zodanig slecht dat dit kan leiden tot onveilige situaties. Daarom heeft de provincie Drenthe besloten om op dit deel van de weg de snelheid te verlagen naar 50 kilometer per uur totdat de problematiek op dit deel van de Rondweg is opgelost.