Veelgestelde vragen subsidies
Hieronder vindt u een overzicht van veelgestelde vragen over subsidies. Dit gaat om algemene vragen. Veelgestelde vragen over specifieke subsidieregelingen zijn - voor zover beschikbaar - bij de betreffende regeling te vinden.
Vooraf / algemene informatie
Een subsidie is een aanspraak op financiële middelen, anders dan als betaling voor geleverde goederen of diensten, die door een bestuursorgaan(de provincie) wordt verstrekt aan burgers, bedrijven en instellingen.
De beschikbare middelen zijn vastgelegd in de Programmabegroting en Productbegroting. Voor de subsidieregelingen stellen Gedeputeerde Staten jaarlijks een subsidieplafond vast.
U kunt een subsidieaanvraag via onze website doen d.m.v. het invullen van een aanvraagformulier. In de meeste gevallen kunt u de aanvraag helemaal digitaal afhandelen. Meer informatie hierover kunt u vinden bij de beschrijving van de betreffende subsidieregeling.
Een subsidieaanvraag kan het gehele jaar worden ingediend, tenzij er in de subsidieregeling staat dat een aanvraag vóór een bepaalde datum ontvangen moet zijn.
In het geval van een tenderregeling moeten subsidieaanvragen worden ingediend vóór een bepaalde datum of binnen een bepaald tijdvak. Informatie hierover staat in de desbetreffende uitvoerings- of subsidieregeling. Alle aanvragen die tijdig zijn ingediend en voldoen aan de basiscriteria en voorwaarden van de regeling, worden in principe in behandeling genomen. Bij een tenderregeling is belangrijk dat u een aanvraag zo volledig mogelijk indient. Wanneer u deze nog moet aanvullen, dan wordt de datum waarop deze aanvullende informatie is ontvangen bestempeld als ontvangstdatum. Mocht deze datum dan ná de sluitingsdatum van de tenderperiode vallen, loopt u de kans de boot te missen voor die desbetreffende subsidieronde. De subsidieaanvragen worden met elkaar vergeleken en zo nodig (als het subsidieplafond is bereikt) gerangschikt op een prioriteitenlijst. De criteria voor deze rangschikking verschillen per subsidieregeling. Op basis van de prioriteitenlijst wordt het beschikbare subsidiebedrag verdeeld over de hoogst scorende aanvragen.
De subsidieaanvragen worden behandeld op volgorde van ontvangst, tenzij anders is geregeld in de uitvoerings- of subsidieregeling. Zodra een subsidieaanvraag is ontvangen en volledig is en mits de aanvraag voldoet aan de voorwaarden van de regeling, wordt er subsidie verleend zolang er budget beschikbaar is. Is een aanvraag onvolledig, dan geldt de datum van de ontvangen aanvulling als officiële datum van ontvangst van de aanvraag.
Dit verschilt per subsidieregeling. De formulieren voor de desbetreffende regeling zijn bij het Subsidieloket van deze website te vinden.
Als de prestaties die zijn afgesproken niet of niet volledig zijn behaald, kan de subsidie naar rato lager worden vastgesteld. Daarnaast kan de subsidie lager worden vastgesteld indien niet of onvoldoende aan de voorschriften is voldaan of wanneer blijkt dat u onjuiste gegevens heeft verstrekt.
De beschikking bevat het volgende:
- wanneer de aanvraag is ingediend;
- aan welke wet-/regelgeving de aanvraag is getoetst;
- aan welke provinciale doelen de activiteit bijdraagt;
- welk subsidiebedrag is verleend;
- welke prestaties zijn afgesproken en de voorschriften die daaraan gekoppeld zijn;
- of er een voortgangsrapportage moet worden ingediend;
- wanneer de aanvraag tot vaststelling moet worden ingediend en wat daarbij moet worden meegestuurd;
- op welk rekeningnummer de betaling van het voorschot plaats zal vinden;
- het is ook mogelijk dat wij uw aanvraag afwijzen en u geen subsidie verlenen, u ontvangt dan een motivatie voor afwijzing.
Subsidiabele kosten zijn de voor de activiteiten noodzakelijke kosten, die aantoonbaar rechtstreeks zijn toe te rekenen aan de door de aanvrager te leveren prestatie. In het uitvoeringsbesluit of de subsidieregeling kunnen bepaalde soorten kosten worden uitgesloten van subsidiëring.
U kunt informatie vinden op de pagina's van het subsidieloket. Hier vindt u ook het aanvraagformulier, indien dit voor de desbetreffende regeling beschikbaar is.
Het subsidieloket is voor burgers, bedrijven en instellingen bovendien op de volgende manieren bereikbaar:
Via e-mail: post@drenthe.nl of telefonisch via het nummer 0592 - 36 55 55.
Bij het aanvragen van subsidie
U kunt een subsidieaanvraag elektronisch doen, mits deze in digitale vorm beschikbaar is. Meer informatie hierover kunt u vinden bij de beschrijving van de subsidieregeling. U kunt een subsidieaanvraag ook schriftelijk indienen. Dit kan door een brief (per post). Het invullen van een aanvraagformulier is verplicht.
Bij een subsidieaanvraag moeten in ieder geval de volgende gegevens worden aangeleverd:
- een beschrijving van de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd;
- de doelstellingen en resultaten die daarmee worden nagestreefd en hoe de activiteiten aan het provinciale doel van beleid bijdragen;
- een begroting en dekkingsplan van de kosten van de activiteiten waar de subsidie voor wordt aangevraagd. Het dekkingsplan bevat een opgave van bij andere bestuursorganen (of private organisaties of personen) aangevraagde subsidies of vergoedingen ten behoeve van dezelfde activiteiten, onder vermelding van de stand van zaken daarvan.
Als het de eerste keer is dat uw organisatie subsidie aanvraagt kunnen wij u vragen om de volgende documenten::
- de statuten/-reglementen van uw organisatie;
- een bewijs van inschrijving in het handelsregister van de Kamer van Koophandel;
- indien beschikbaar een exemplaar van de laatst vastgestelde jaarrekening.
Het kan echter ook voorkomen dat voor bepaalde subsidies ten behoeve van de beoordeling van een aanvraag aanvullende gegevens worden gevraagd. Als u andere vormen van steun ontvangt of andere aanvragen in behandeling zijn, dan dient u deze ook te vermelden.
Een begroting bestaat uit:
- alle activiteiten die uitgevoerd gaan worden met bijbehorende verwachte kosten en eventueel met btw-kosten;
- de inkomsten van het project (een dekkingsplan).
Hieruit moet blijken waarvoor en hoeveel subsidie u aanvraagt. De begroting dient ook sluitend te zijn: inkomsten en uitgaven dienen in evenwicht te zijn.
Het insturen van een onvolledige aanvraag doet u op eigen risico. Wij kunnen niet garanderen dat wij uw aanvraag in behandeling nemen. Bij een onvolledige aanvraag is het van belang dat u aangeeft welke informatie nog mist en binnen welke termijn u de gegevens gaat aanvullen.
Indien u van ons de mogelijkheid krijgt om een aanvraag aan te vullen, krijgt u veelal een periode van twee weken om de ontbrekende informatie op te sturen. Bij een volgorde van ontvangstsysteem betekent dit dat de indieningsdatum verschuift naar de datum van ontvangst van de aanvulling. Dit kan betekenen dat in de tussentijd het subsidieplafond wordt bereikt door honorering van andere, volledige, aanvragen.
Als de definitieve einddatum nog niet vastligt, geeft u dan toch een zo goed mogelijke inschatting van de einddatum. Geef aan waarom deze datum nog niet vaststaat en geef ook aan wat de onzekerheidsmarge is. Dit kan namelijk van belang zijn bij de beoordeling van uw aanvraag. Mocht u gedurende de behandelperiode uitsluitsel kunnen geven, geeft u dan de definitieve einddatum door aan de behandelende ambtenaar.
In de meeste gevallen is dit geen probleem. Lees wel de desbetreffende uitvoeringsregeling goed door op subsidiabele en niet-subsidiabele kosten: in sommige gevallen kan het niet in eigen beheer uitvoeren van het project een reden zijn waarom u geen subsidie ontvangt.
Het maximale voorschot op een incidentele prestatiesubsidie is 80%. Het werkelijke voorschot is afhankelijk van de van toepassing zijnde subsidieregeling. Ontvangt u een prestatiesubsidie onder € 25.000,- (arrangement 1), dan ontvangt u 100% van de verleende subsidie ineens.
Nee, dat moet altijd schriftelijk of elektronisch via onze website. In de meeste gevallen is er een specifiek aanvraag formulier bij de regeling beschikbaar. Wanneer dit niet het geval is dient u gebruik te maken van het algemene aanvraagformulier.
Na het aanvragen van subsidie / tijdens het project
- Ik heb een aanvraag ingediend: hoe lang duurt het voordat ik antwoord heb?
- Hoe lang duurt het voordat ik een besluit op mijn aanvraag krijg?
- Ik ben het niet eens met de afwijzing van mijn subsidieverzoek. Wat nu?
- Mijn project wordt inhoudelijk gewijzigd. Wat moet ik doen?
- Wanneer moet ik contact opnemen met de provincie?
- Kan ik uitstel krijgen van het indienen van een voortgangsrapportage, verzoek om vaststelling e.d. en zo ja, hoe?
Na afloop van de activiteiten / vaststelling subsidie
- Wat is een aanvraag tot vaststelling van de subsidie en hoe handel je dit af bij de verschillende arrangementen?
- Wat moet ik meesturen met de afrekening bij / het verzoek om vaststelling bij de verschillende arrangementen?
- Wanneer wordt een subsidie lager vastgesteld?
- Is een accountantsverklaring voor de aanvraag tot vaststelling van de subsidie vereist?
- Wat zijn steekproeven?