Leasefiets provincie Drenthe

Medewerkers van de provincie Drenthe kunnen sinds dit jaar een fiets leasen via Lease a Bike. De provincie draagt 2.500 euro bij aan de leasefiets. Medewerkers kunnen door een eigen bijdrage de waarde van de leasefiets verhogen tot 3.500 euro, voor bijvoorbeeld een bakfiets of een e-bike met een grotere accu. Voor een kleine maandelijkse bijdrage en de verplichte fiscale bijtelling van 7% kunnen medewerkers relatief goedkoop een fiets rijden. Hiermee is de fiets een mooi alternatief voor de auto voor zowel woon-werkverkeer als privéreisjes.

Bij Drenthe reist Duurzaam zijn wij benieuwd hoe de medewerkers van de provincie Drenthe de leasefiets ervaren. Ihsan, programmaondersteuner van Drenthe reist Duurzaam, vroeg het aan Manouk. Manouk is management ondersteuner van het domein Bestuur & Organisatie bij de provincie Drenthe.

Wat voor voor fiets lease je?

“Ik lease een e-bakfiets voor precies het maximale leasebedrag van 3.500 euro. Het is een degelijke fiets gemaakt van goede materialen. De bak is gemaakt van licht kunststof en daarmee heeft de bakfiets een gunstig gewicht. Er zit volgens mij een 350 watt accu in. Dat betekent dat ik op de turbostand met de e-bakfiets ongeveer 25 kilometer kan fietsen en op de tourstand ongeveer 60 kilometer. Daarnaast is er een mogelijkheid voor een tweede accu die de actieradius (de aantal kilometers in totaliteit die je kunt fietsen) verdubbelt. Ik lease de fiets sinds maart en de teller staat nu op 482 km.”

Waarom heb je gekozen voor een leasefiets?

“De insteek voor een leasefiets was in eerste instantie vooral praktisch. Ik was op zoek naar een grotere fiets en door de leasefietsregeling was het mogelijk om een elektrische bakfiets te leasen. Ik kan nu mijn kinderen naar school brengen en vanaf daar naar mijn werk fietsen. Hiervoor had ik een Longbike. Doordat mijn 2 kinderen achterop zaten, kon ik mijn laptoptas niet op mijn rug dragen. Ik bracht daarom eerst de kinderen naar school en ging dan vanaf school weer naar huis om mijn laptoptas op te halen. Om dan vervolgens weer naar het provinciehuis te fietsen. Met mijn huidige e-bakfiets heb ik voldoende ruimte voor mijn kinderen en kan ik de laptoptas ook direct meenemen.”

Heeft de leasefiets jouw reisgedrag veranderd?

“Jazeker! Ik fiets nu altijd naar het provinciehuis. Privé gebruik ik in en rondom Assen bijna altijd de bakfiets. Heel soms pak ik de auto bij extreem slecht weer of als het buiten al donker is. Voor de normale buitjes heb ik een huif voor de bak die ik kan gebruiken. De bakfiets is erg handig om spullen mee te nemen. Boodschappen halen bijvoorbeeld. Dit scheelt ook brandstof- en parkeerkosten ten opzichte van de auto.”

Lease a Bike is bij veel fietsenzaken aangesloten en daarmee heb je veel fietsen om uit te kunnen kiezen. Hoe ging het uitzoeken en bestellen van de leasefiets?

“De leasefietsregeling was vanaf januari actief en ik ben toen meteen gaan onderzoeken welke bakfietsen binnen het leasebudget vielen. Door onder andere Facebook-bakfietsengroepen en een oproepje op ons Intranet heb ik informatie verzameld. De bestelling bij Lease a Bike was zo gedaan. Ik heb de code doorgeven en snel daarna werd de fiets bij mij thuis afgeleverd.”

Voel jij je fysiek en mentaal beter sinds het gebruik van de leasefiets?

"Fietsen op een e-bike is niet heel intensief, maar juist door de e-bike is de drempel om te gaan fietsen lager en ben ik meer gaan fietsen dan voorheen. En hierdoor voel ik mij fysiek beter. Daarnaast zet ik vaak bewust de elektrische ondersteuning op ecostand om wel wat inspanning te moeten leveren."

Heb je suggesties/verbeterpunten voor het lease fietsplan en/of praktische zaken eromheen?

"Door onder andere de leasefietsregeling zijn er sinds dit jaar meer (bak)fietsen. De ruimte in de fietsenstalling is hetzelfde gebleven. Ik kan hierdoor helaas niet altijd mijn e-bakfiets goed parkeren, een grotere fietsenstalling is dan wel een verbeterpunt."