Meer medewerkers op de fiets


Een woon-werkafstand van 7 kilometer is meestal prima te fietsen. En als iemand een e-bike heeft, dan is dit zelfs zo’n 15 kilometer. Wist je dat veel medewerkers die op fietsafstand wonen toch met de auto naar het werk komen? Daar ligt voor jou als werkgever een enorme kans! Je vindt hieronder een aantal mogelijkheden. Dit overzicht is zeker niet compleet. De kans op succes is het grootste als je een aantal maatregelen combineert, bijvoorbeeld een hogere vergoeding voor fietskilometers, een plek waar fietsers zich kunnen omkleden en een interne campagne. Weet je niet waar te beginnen? We denken graag met je mee!

Wil je overleggen over fietsstimulering binnen jouw organisatie? We denken graag met je mee!

Voorzieningen

  • Zorg voor een goede overdekte fietsenstalling, inclusief ruimte zijn bakfietsen en voor fietsen met een krat voorop. Voelt de stalling veilig en prettig?
  • Zorg voor oplaadmogelijkheden voor e-bikes.
  • Omkleedgelegenheid en douches zijn een absolute pré! Zorg ook voor een plek waar medewerkers hun fietskleding, schoenen en eventueel natte handdoek veilig kunnen opbergen.
  • Kleine moeite, groot plezier: zorg voor een goede fietspomp, een reparatiesetje en eventueel wat gereedschap.
  • Laat op vaste dagen een fietsenmaker bij jullie locatie komen voor onderhoud en kleine reparaties of bijvoorbeeld een ‘wintercheck’.
  • Bied medewerkers de mogelijkheid om een deelauto te gebruiken voor zakelijke ritten. Zo kunnen ze ‘s ochtends toch gewoon op de fiets naar het werk komen.

Beleid/regelingen

  • Geef medewerkers een vergoeding voor fietskilometers (of verhoog de huidige vergoeding). Dit kan via jullie eigen declaratiesysteem, maar je kunt dit bijvoorbeeld ook via Trappers regelen.
  • Bied een rentevrije lening aan medewerkers die een e-bike willen kopen.
  • Voer een fietsenplan in, zodat medewerkers met belastingvoordeel een fiets of e-bike kunnen kopen. Dit kan bijvoorbeeld via een cafetariamodel/individueel keuzebudget.
  • Bied medewerkers de mogelijkheid een e-bike te leasen.

Communicatie en acties

  • Vraag medewerkers niet om iedere dag te gaan fietsen: ook één of twee dagen is al winst!
  • Geef fietsende medewerkers een tof (bedrijfs)fietsshirt, bidon of bijvoorbeeld een fietstas.
  • Maak fietsende collega’s zichtbaar, bijvoorbeeld via leuke interviews of video’s op het intranet.
  • Maak gebruik van bestaande communicatiecampagnes, zoals de Fiets naar je werk dag.
  • Organiseer een e-bike probeeractie. Medewerkers kunnen dan een of twee weken kosteloos een e-bike uitproberen voor hun woon-werkritten. Na afloop kunnen ze eventueel met korting een e-bike aanschaffen. Er zijn verschillende bedrijven die zo’n probeeractie voor je kunnen verzorgen.
  • Ga in gesprek met medewerkers die op fietsbare afstand wonen (en toch met de auto reizen). Wat hebben zij nodig om (zo nu en dan) de fiets te pakken? Een persoonlijke aanpak werkt vaak het beste.
  • Organiseer een interne competitie, waarbij bijvoorbeeld teams elkaar uitdagen om zoveel mogelijk fietsritten of –kilometers te maken.
  • Organiseer fietsgerelateerde activiteiten, zoals een toertocht (voor medewerkers en eventueel klanten), een wielren-clinic of een spinningmarathon.
  • Organiseer een fotowedstrijd: wie maakt de mooiste/spannendste/meest verrassende foto tijdens zijn woon-werkfietstocht.