Nieuws
Heeft uw organisatie 100 of meer medewerkers? Dan moet u vanaf 1 januari 2024 de gegevens over het zakelijke verkeer en het woon-werkverkeer van uw medewerkers bijhouden en registreren. Dit is de rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit (WPM) van de overheid.
Acht op de tien werkenden vindt het verkeer op sommige dagen te druk en vier op de tien hebben er op dinsdag en donderdag ook echt last van. Dat blijkt uit onderzoek van Kantar Public in opdracht van de Coalitie Anders Reizen. De bedrijvencoalitie vroeg zich af: wat beweegt mensen om tijdens de spits de auto of trein in te stappen en wat is er nodig om op andere tijden en dagen naar het werk te gaan?
Een extra vakantiedag voor wie met de trein op vakantie gaat of naar een klimaatdemonstratie, vegetarische lunches op kantoor of geld voor het verduurzamen van je huis. Bedrijven zijn meer bezig met het 'vergroenen' van arbeidsvoorwaarden, meldt werkgeversorganisatie AWVN na eigen onderzoek.
Denkt u na over een zero emissie wagenpark en ervaart u momenteel of in de nabije toekomst capaciteitsproblemen met het net? Kom dan naar deze bijeenkomst.
In de Monitor Mobiliteit en Vervoer van de maand juni staan de actuele ontwikkelingen en cijfers in mobiliteit. De monitor staat weer vol met data, gevisualiseerd in grafieken. De monitor geeft eenmaal per maand inzicht in de ontwikkeling van mobiliteit en vervoer.
Wilt u met uw organisatie aan de slag met fietsstimulering? Een steentje bijdragen aan de klimaatcrisis? En tegelijkertijd de vitaliteit en gezondheid van uw medewerkers verbeteren? Meld u dan aan voor de Collegetour Fiets en maak in twee stappen een op maat gemaakt fietsplan.
Vanaf 1 januari 2025 krijgen ongeveer 30 steden een zero-emissiezone, waaronder Assen. In deze zones bent u alleen welkom met emissievrij vervoer, dus zonder uitstoot van CO2. Werkt u als ondernemer wel eens in de binnenstad? Iets afleveren of een project in de binnenstad? Dan krijgt u hier mogelijk mee te maken. Doe het dan zero met een elektrische bestelbus, elektrische vrachtfiets of levering via de stadshub.
Er is een overgangsregeling voor bestelbussen die rijden op benzine, diesel, biodiesel of lpg.
De aandacht voor het fietsplan neemt toe. Werkgevers nemen het steeds vaker op in de secundaire arbeidsvoorwaarden.
Het Nationaal Zakelijk Mobiliteitsonderzoek (NZMO) wil weten hoe zakelijke reizigers van A naar B gaan. Als u hun enquête invult, maakt u kans op een cadeaubon van Bol.com.
Wij stimuleren werkgevers graag om voor korte ritten vaker de fiets te (laten) pakken. Er zijn tal van feitjes, cijfers en interessante regelingen, die hierbij kunnen helpen en dit daarnaast ook mogelijk maken.