Gedeputeerde Staten stellen Begroting 2025 vast

Gepubliceerd op 18 september 2024

Het College van Gedeputeerde Staten in Drenthe heeft de Begroting 2025 vastgesteld. Met het vaststellen van de Voorjaarsnota 2024 in juli dit jaar is de koers voor de Provincie Drenthe in 2025 bepaald. Die koers is uitgewerkt naar concrete ambities en plannen. In de Begroting 2025 is het dekkingsplan te vinden voor deze ambities.

Er wordt in Drenthe geïnvesteerd. Onder andere in brede welvaart. Want brede welvaart vormt het kompas van de Sociale Agenda en heeft verbinding en samenhang met de Woonagenda, de Economische Koers, de agenda Recreatie en Toerisme, het Mobiliteitsprogramma, Landbouw en Natuur, de Energieagenda en de Cultuurnota waar de komende jaren uitvoering aan wordt gegeven.

Samen met partners werkt Drenthe aan klimaatbestendige, robuuste systemen in Drenthe. De bodem, het grond- en oppervlaktewater en de ondergrond zijn van vitaal belang voor voedselvoorziening, biodiversiteit, delfstoffen, drinkwater en energie. We ondersteunen innovaties die onze landbouw en het bedrijfsleven versterken en die een maatschappelijke bijdrage leveren.

Verder werkt de provincie aan een sterke economische structuur en het behouden en versterken van de toeristisch recreatieve sector. Tevens stimuleert ze lokale initiatieven die een bijdrage kunnen leveren aan de energietransitie. Ook vindt het college voldoende, passende woningen van groot belang. Dat is ook gebleken uit de resultaten van het Burgerberaad over Wonen, dat door onze Provinciale Staten is georganiseerd. Daarom voelt Gedeputeerde Staten de urgentie en medeverantwoordelijkheid het woningtekort op te lossen.

Deze ambities moeten gerealiseerd worden in een context van financiële onzekerheid. Het financieel perspectief van de provincie Drenthe is sterk afhankelijk van de wijze waarop het Rijk de komende jaren invulling geeft aan de financiële verhoudingen en de financiering van de medeoverheden. Daarbij is, naast de omvang van de uitkeringen voor de provincies, ook van belang hoe deze over de provincies worden verdeeld. Voor nu geeft het college er de voorkeur aan in 2025 nog niet overhaast te bezuinigen. Mocht de noodzaak daar zijn om wel stappen hierin te nemen, dan komt Gedeputeerde Staten in de voorjaarsnota met concrete voorstellen.

Op woensdag 23 oktober wordt de Begroting 2025 inhoudelijk besproken in de Statencommissie. Drie weken later, op woensdag 13 november, staat de vaststelling in Provinciale Staten geagendeerd.