Nieuwe Subsidie voor Bewonersinitiatieven in Drenthe

Gepubliceerd op 16 juli 2024

Inwoners van Drenthe die een goed idee hebben voor hun dorp, wijk of buurt kunnen subsidie aanvragen bij de provincie Drenthe. Vanaf 15 augustus is er een nieuwe subsidieregeling beschikbaar voor bewonersinitiatieven. Deze regeling is onderdeel van de Sociale Agenda 2024-2029 en biedt jaarlijks maar liefst € 800.000,-- om projecten te ondersteunen die bijdragen aan naoberschap, leefbaarheid, bestaanszekerheid, inclusie en diversiteit en gezondheid in wijken, buurten en dorpen in Drenthe.

Gedeputeerde Yvonne Turenhout: “De Sociale Agenda heet niet voor niets ‘Drenthe voor elkaar’. We geloven in de kracht van onze inwoners en gemeenschappen en sluiten daarom graag aan bij hun initiatieven. Deze regeling maakt dat mogelijk.”

Wat houdt de subsidie in?

De subsidie is bedoeld voor initiatieven die door inwoners zelf worden gestart en uitgevoerd. Denk bijvoorbeeld aan het creëren van een ontmoetingsplek waar iedereen uit de wijk kan samenkomen of het organiseren van een personenbus waarmee vrijwilligers mensen vervoeren naar dagbesteding, ziekenhuis of naar de supermarkt. Ook initiatieven die bijdragen aan informele zorg, vitaliteit of integratie in de samenleving komen in aan merking.

Voor wie is de subsidie?

De regeling is opgedeeld in de vier thema’s, maar ook in regio’s. Elk thema heeft een budget van
€ 200.000,-- per regio voor Zuidwest-Drenthe, Zuidoost-Drenthe en Noord-Drenthe. Het thema gezondheid heeft ook een budget van € 200.000,--, maar dit budget is beschikbaar voor initiatieven in de hele provincie Drenthe.

Wanneer kunt u aanvragen?

De subsidie kan aangevraagd worden vanaf 15 augustus 2024 tot 1 november 2024. Het is belangrijk dat het initiatief wordt geïnitieerd én gedragen door de inwoners van de betreffende wijk, buurt of dorp. Kijk voor meer informatie op de website van de provincie Drenthe.