Aanbesteding treinconcessie Vechtdallijnen gestart

Gepubliceerd op 10 juli 2024

De provincies Overijssel en Drenthe gaan op zoek naar een vervoerbedrijf, dat vanaf eind 2028 gaat rijden op de treinconcessie Vechtdallijnen. De concessie Vechtdallijnen bestaat uit de treindiensten Zwolle-Emmen en Almelo-Hardenberg. De provincies hebben besloten dat 10 juli de inschrijfperiode begint. De concessie geldt voor een periode van 15 jaar, die ingaat in december 2028. Op dat moment loopt de concessie af voor de huidige vervoerder Arriva. Voor de nieuwe concessieperiode kunnen naast Arriva ook andere vervoerders weer inschrijven. Begin volgend jaar maken Overijssel en Drenthe de keuze wie de nieuwe vervoerder wordt.

Aanbod indienen kan tot 20 januari 2025
De provincies willen dat de nieuwe vervoerder op de Vechtdallijnen uitgaat van het huidige vervoersaanbod. Verder dagen de provincies de vervoerders uit om met voorstellen tot uitbreiding komen. Bij het opstellen van het Programma van Eisen is gebruik gemaakt van de wensen die gemeenten, consumenten- en reizigersorganisaties, en Provinciale Staten van beide provincies hebben aangeleverd. Geïnteresseerde vervoerders hebben tot 20 januari 2025 de tijd om hun aanbod in te dienen. In april 2025 wordt bekend aan welke vervoerder de concessie gegund wordt. Afhankelijk van het resultaat van de aanbesteding geven beide provincies gezamenlijk ongeveer € 15 miljoen per jaar subsidie om de treinen op deze lijnen te laten rijden.