Samen naar een gezond Drenthe
Het huidige Westerse eetpatroon bevat te veel koolhydraten en te weinig gezonde voedingsstoffen, zoals eiwitten en vezels, mineralen en vitaminen. Met dit statement begint het Drentse bedrijf FoodBasics haar levensverhaal. Het bedrijf verkoopt kant- en klare producten die dit patroon kunnen doorbreken. “De producten, zoals brood, crackers en pasta, zijn smaakvol, natuurlijk én verkrijgbaar in de supermarkt,” zegt Ina Warmelts, accounthouder Agribusiness & Food bij de provincie Drenthe.
“Jan Buining, de oprichter en directeur van het bedrijf FoodBasics uit Aalden bedacht 5 jaar geleden dat er iets moest gebeuren om de toename van overgewicht, hart- en vaatziekten en suikerziekte terug te dringen. Die ziektes komen onder meer door veel te veel en verkeerd eten,” vertelt Warmelts. “FoodBasics stelde vast dat mensen geen tijd hebben om in de keuken te staan of een ingewikkeld dieet te volgen.” Die vaststelling was voor FoodBasics het uitgangspunt om op zoek te gaan naar een alternatief. Dat kwam er in de vorm van kant-en-klare producten met 70% minder koolhydraten.
Subsidie
De provincie Drenthe bood FoodBasics daarbij ondersteuning door middel van subsidie. De subsidie kwam destijds uit de Agenda Agribusiness (nu: Subsidie Toekomstgerichte Landbouw). “De voedingslijn werd TastyBasics genoemd en zorgt voor een verbetering van de gezondheid van onze bevolking. Daarnaast zorgt FoodBasics lokaal ook voor werkgelegenheid,” zegt Warmelts. “Het laboratorium waarin de producten ontwikkeld worden, staat namelijk in Aalden.” Reden genoeg voor de provincie om subsidie toe te kennen.
Werken aan smaak
“In het prachtige pand, passend in het Drentse landschap, wordt er hard gewerkt om de gezonde producten samen te stellen. Koolhydraten en suikers ontbreken natuurlijk en daarmee ook bindmiddel. De mueslirepen moeten natuurlijk niet uit elkaar vallen!” grapt Warmelts, “Maar ook met minder suiker en koolhydraten zijn de producten hartstikke smaakvol!”
Pioniersrol
FoodBasics is op dit gebied een echte pionier. Het gaat hier namelijk niet om een dieet, maar om kant-en-klare producten, die klaar zijn voor gebruik zonder (ingewikkeld) bereidingsproces. De producten, waaronder ook de pannenkoeken, liggen sinds twee jaar in de schappen bij de Albert Heijn, Jumbo, en de Plus. “Het was best een lastig proces om de producten daadwerkelijk in de winkel te krijgen. Gelukkig kon men daarvoor de producten al in de webshop kopen. Nog steeds trouwens,” licht Warmelts toe. Dat er vraag naar is, is in ieder geval duidelijk. Dat bleek al zo te zijn tijdens de testfases, onder meer in het restaurant van het UMCG.
Trend
Gezond eten is namelijk ‘in’. Ook in Drenthe is er sprake van gedragsverandering. Mensen hebben meer oog en ruimte voor een gezonde levensstijl. Daarbij horen gezonde producten, die op een milieu- en diervriendelijke manier zijn geproduceerd. Dat hoeft niet altijd ‘extra’ te kosten, zoals bij biologische producten in de supermarkt het geval is. Warmelts: “Denk aan het kopen van groente bij de boer of in een winkel zoals ’t Vershuus in Ruinen. Hun producten zijn verser dan vers, doordat ze rechtstreeks van het land naar de winkel gaan. Daardoor vallen andere ketens weg uit het productieproces. Dat betekent niet alleen dat het product meer vitamines bevat, maar ook dat de consument er minder hoeft te betalen plus dat de boer/fruitteler een betere prijs krijgt voor zijn product. En daardoor wordt gezonde voeding beter toegankelijk voor iedereen.”
VoorDrenthe: Mede mogelijk gemaakt door
In de reeks ‘VoorDrenthe: Mede mogelijk gemaakt door’ belichten we vanuit twee kanten samenwerkingen tussen partners in Drenthe en de provincie Drenthe. Via video komt een partner aan het woord. Dit kan gaan over een subsidieregeling waar hij/zij gebruik van heeft gemaakt of een andere vorm van partnerschap. In tekst wordt de rol van de provincie aan de hand van een interview verder uitgewerkt. In Drenthe doen we het samen, zoals deze reeks laat zien.
TastyBasics genomineerd
TastyBasics is met haar product Muesli Noten & Pitten genomineerd voor de ‘Jaarprijs Goede Voeding 2020’. Deze prijs wordt uitgereikt om initiatieven te stimuleren die zijn gericht op het verbeteren van het voedingspatroon van de Nederlandse bevolking. De Jaarprijs Goede Voeding wordt uitgegeven door Voeding NU en VMT en is twintig jaar geleden opgericht door het Voedingscentrum. Op 7 april wordt op het Food Future Event duidelijk welke van de drie genomineerde producten er met de Jaarprijs Goede Voeding vandoor gaat. Ook de stem van het publiek weegt hierbij mee. Stemmen kan tot en met 30 maart via: jaarprijsgoedevoeding.nl