Drie vervoerders schrijven in voor treinconcessie Vechtdallijnen 2028-2043
De provincies Overijssel en Drenthe hebben inschrijvingen ontvangen van Arriva, Keolis en Qbuzz voor de treinconcessie Vechtdallijnen. De concessie betreft de regionale treindiensten RS20 (sprinter) en RE20 (sneltrein) tussen Zwolle en Emmen en de RS21 tussen Almelo en Hardenberg. De nieuwe concessie gaat in december 2028 van start en duurt 15 jaar. De provincie Overijssel voert als penvoerder de aanbestedingsprocedure uit.
"We zoeken een vervoerder die niet alleen betrouwbare en kwalitatieve treindiensten levert, maar ook nadrukkelijk oog heeft voor de reiziger," zegt gedeputeerde Henk Jumelet van de provincie Drenthe. De provincies willen met deze aanbesteding een vervoerder vinden die het beste invulling geeft aan de gestelde doelen, zoals een voldoende en aantrekkelijk vervoeraanbod en een hoge uitvoeringskwaliteit.
De winnende vervoerder neemt de huidige elektrische treinen over en zal deze aanpassen zodat ze nog 15 jaar door kunnen rijden. Na de elektrificatie van het traject Almelo – Mariënberg zullen ook op de verbinding Almelo – Hardenberg elektrische treinen ingezet worden, die de huidige dieseltreinen vervangen.
Begin juli wordt bekendgemaakt welke vervoerder de treindiensten in deze concessie zal gaan uitvoeren.