Reactie provincie Drenthe op Troonrede

Gepubliceerd op 17 september 2024

In de Troonrede is terecht veel aandacht voor woningbouw, energie, infrastructuur, landbouw en natuur. Dit zijn grote opgaven voor de provincie. Hierbij is het noodzakelijk dat het Rijk een stevige regierol neemt. Dit stelt het college van Gedeputeerde Staten van Drenthe in staat om samen met het kabinet de aanpak van deze opgaven te versnellen. We onderschrijven de nadruk op begrijpelijkheid en uitvoerbaarheid van beleid. Wel verwacht het college dat daarbij concrete uitwerkingen en middelen komen.

Elke Regio Telt

In tegenstelling tot vorig jaar is het rapport ‘Elke Regio telt’ nu wel genoemd, met meer oog en meer ruimte voor regionale eigenheid en kwaliteiten. ’Elke Regio Telt’ is in het regeerprogramma inderdaad een belangrijk uitgangspunt, maar investeringen komen helaas alleen uit bestaande middelen. Het college ziet graag extra investeringen in agenda’s voor een gebiedsgerichte aanpak, om zo de verschillen tussen regio’s te verkleinen.

Mobiliteit

Het college is blij dat de plannen voor de Nedersaksenlijn zijn genoemd. Met de komst van de Nedersaksenlijn wordt de kwaliteit van wonen, werken en leren in onze regio vergroot. De Lelylijn en knooppunt Meppel worden gemist in de Troonrede. We zijn benieuwd naar de ontwikkelingen hiervan.

Energie

Het gebrek aan capaciteit op het elektriciteitsnet, zal –zoals genoemd in de troonrede- met voorrang aangepakt worden. De focus op leveringszekerheid laat zien dat het kabinet dit prangende probleem wil aanpakken.

Woningbouw

Dat een fatsoenlijk dak boven je hoofd fundamenteel is voor bestaanszekerheid weten wij in Drenthe maar al te goed. Dagelijks zet het college zich in om de woningbouw in Drenthe te versnellen en een passend woonaanbod te realiseren. Er zijn op dit moment veel knelpunten die deze ambities in de weg staan. We vinden het positief dat het Rijk vasthoudt aan de ambitie om het woningtekort terug te dringen, onder meer door in te zetten op versoepeling van regelgeving en kortere procedures, zodat er daadwerkelijk sneller en meer kan worden gebouwd.

Zorg

Er zijn, ook in Drenthe, steeds meer ouderen die zorg nodig hebben. We zijn daarom blij dat de kortingen op de ouderenzorg worden teruggedraaid. Ook het voornemen om het werken in de zorg aantrekkelijker te maken wordt door het college met instemming ontvangen. Wel blijven we aandacht vragen voor investeringen in preventie.

Financiën: provincie- en gemeentefonds

Het college vraagt specifieke aandacht voor de herverdeling van het provinciefonds. De provincie Drenthe zou het liefst zien dat de nieuwe systematiek voor de herverdeling van het provinciefonds op korte termijn wordt ingevoerd. Uit deze nieuwe systematiek blijkt namelijk dat Drenthe jarenlang te weinig heeft ontvangen voor de opgaven die onze provincie heeft. Het is daarom zaak dat de besluitvorming hierover niet stil komt te liggen.

Defensie

Het waarborgen van nationale en internationale veiligheid verdient aandacht binnen deze tijd. Binnen het nationaal programma Ruimte voor Defensie kijken wij op constructieve wijze mee naar de opgaven waar defensie voor staat.

Landbouw en Natuur

We zijn verheugd te horen dat onze boeren tot de meest efficiënte ter wereld behoren en deze te koesteren. We doen de oproep aan het kabinet om zo snel mogelijk te komen met oplossingen voor o.a. het mestbeleid en het formuleren van eenduidig lange termijnbeleid. De zorg over PAS-melders blijft. Voor ons is nog onduidelijk hoe de oplossing op korte termijn eruitziet, terwijl de deadline nadert. Geld alleen is niet de oplossing. We zijn blij met de landelijke erkenning voor doelsturing. Dit bouwen we verder uit met de maatregelgelden. De inzet op innovatie sluit bij ons beleid.

Economie en arbeidsmarkt

In Drenthe zetten we in op een aantrekkelijk vestigingsklimaat en groene economische kansen. We onderschrijven de wens van het kabinet om dit verder te ontwikkelen en werken graag samen om zo de juiste kansen, zowel landelijk als voor Drenthe, te verzilveren. We kijken uit naar de uitkomsten van de landelijke ondernemingsklimaattop die dit najaar plaats gaat vinden. Ook de nijpende problematiek op de arbeidsmarkt heeft onze aandacht en werd ook genoemd in de Troonrede. Wij werken graag samen aan de arbeidsmarkt van de toekomst.

Cultuur, recreatie en toerisme

In de Troonrede is er geen aandacht voor cultuur, recreatie en toerisme. Het college betreurt dit, evenals de verhoging van het btw-tarief voor deze sectoren. Voor de leefbaarheid van onze plattelandsprovincie is een vitale cultuur- en recreatiesector van groot belang. We vragen het Kabinet om hier oog voor te hebben.