Provincie investeert in verkeersveiliger Drenthe

Gepubliceerd op 18 september 2024

Gedeputeerde Staten maken bekend in welke projecten zij de komende jaren willen investeren om de verkeersveiligheid in Drenthe te vergroten. De projecten zijn vooral gericht op het voorkomen van ongevallen en het optimaliseren van de doorstroming van verkeer, bijvoorbeeld door het ver-beteren van bermen langs wegen en fietspaden of het aanleggen van een rotonde. In november nemen Provinciale Staten een besluit over de projecten met bijbehorende investeringen.

Gedeputeerde Staten stellen voor om te investeren in het aanpassen van bermen, het verbreden van wegen en het aanbrengen van markeringen. Bermmaatregelen leiden tot lagere kosten voor beheer en onderhoud, want er is minder schade aan bermen. Ook wordt de snelheidslimiet op een aantal plekken aangepast, bijvoorbeeld op de N919 bij Veenhuizen. Fietsoversteken dragen bij aan een vei-lige doorstroming van fietsers, bijvoorbeeld bij de nieuwe fietstunnel onder de Borchsingel bij Hub Hoogkerk. De kruising bij de Hub Peize wordt aangepast voor een vlotte doorstroming van bussen en fietsers. Maatregelen om bermongevallen te voorkomen bestaan onder andere uit het verbeteren van de kwaliteit van de berm. Bijvoorbeeld door bermen op dezelfde hoogte te plaatsen als de weg of het fietspad, het verwijderen van obstakels en het voorkomen van spoorvorming en kuilen in de berm door het plaatsen van grasbetontegels. Als een weggebruiker onverhoopt van de weg of het fietspad raakt, is dat veiliger. Deze werkzaamheden in combinatie met onderhoudswerkzaamheden als het plaatsen van nieuw asfalt worden de komende jaren uitgevoerd. Het gaat om onder andere de ber-men naast het fietspad N863 tussen Coevorden en Schoonebeek, de bermen langs de weg en het fietspad tussen Bruntinge en Hoogeveen en de berm naast de weg N855 tussen Spier en Dwingeloo. Hiermee wordt invulling gegeven aan het Uitvoeringsprogramma Strategisch Plan Verkeersveiligheid Drenthe 2022-2026. Deze maatregelen dragen bij aan de ambitie: Samen richting nul verkeersslacht-offers.