Provincie Drenthe neemt deel aan nieuw opgerichte Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme

Gepubliceerd op 23 september 2024

Nieuwe samenwerking gaat aan de slag met kansen en uitdagingen in recreatie- en toerismesector

Vanaf september 2024 gaan de overheid, onderwijs, bedrijfsleven en maatschappelijke instellingen samen aan de slag in de Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme. In deze raad zitten vertegenwoordigers van verschillende ministeries, het Interprovinciaal Overleg (IPO), de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, het bedrijfsleven, kennisinstellingen en consumentenorganisaties, onder leiding van een onafhankelijk voorzitter.

Ze gaan samen kijken naar de kansen en uitdagingen van de recreatie- en toerismesector. Gedeputeerde Willemien Meeuwissen vertegenwoordigt hierbij de provincies. Binnen de raad werken partijen samen aan concrete thema’s zoals gebiedsontwikkeling met groen in en om de stad, sterke dorpen en regio’s in heel Nederland en hoe bezoek kan bijdragen bij bredere maatschappelijke uitdagingen. Ook relevante thema’s als duurzame arbeidsmarkt, onderwijs en kennisontwikkeling vragen om een integrale aanpak en samenwerking.

Willemien Meeuwissen, gedeputeerde recreatie & toerisme: “Iedereen in Nederland, en ook zeker in Drenthe, wil lekker kunnen ontspannen en genieten van vrije tijd. Buiten zijn maakt je gezonder en gelukkiger. De Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme zorgt ervoor dat de recreant en de sector een duidelijke stem krijgen. Dat is belangrijk, zeker nu we met grote vraagstukken zitten, zoals hoe we de ruimte in Nederland gebruiken.”

De grote uitdagingen waar Nederland mee te maken heeft, vragen om een gezamenlijke aanpak. De gastvrijheidssector neemt als één van de eerste sectoren het voortouw met de oprichting van de Landelijke Raad. De samenwerking heeft als doel aandacht te vragen voor recreatie en welzijn. Natuurlijk is het een randvoorwaarde dat iedereen een goede plek heeft om te wonen en te werken, maar vrije tijd en ontspanning zijn minstens zo belangrijk voor ons welzijn. De Landelijke Raad ijvert ervoor dat er bij de inrichting van Nederland genoeg ruimte blijft voor recreatie. Met steeds meer mensen die willen recreëren, zowel inwoners als toeristen, en de economische waarde van de sector, is het nu belangrijker dan ooit om op een goede manier met recreatie om te gaan.

In de Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme zijn vertegenwoordigd de ministeries EZ, OCW, VRO en LVVN, evenals IPO en VNG, naast ANWB, Natuurmonumenten, Gastvrij NL, KHN, HISWA/RECRON, CELTH, Destinatie Nederland en NBTC.

Op maandag 23 september 2024 is tijdens de Toerisme Top in Venlo de samenwerking tussen de partijen bekrachtigd met de ondertekening van het samenwerkingsconvenant.

Het recent verschenen Voorontwerp Nota Ruimte is te raadplegen op:

Voorontwerp Nota Ruimte | Rapport | Rijksoverheid.nl