Voorkeursroute bekend voor elektriciteitskabels Zuid-West Drenthe en Dedemsvaart

Gepubliceerd op 15 oktober 2024

Netbeheerder TenneT wil op verschillende plekken bij Wijster, Hoogeveen en Dedemsvaart een ondergrondse elektriciteitskabel aanleggen. Dat is nodig, omdat de vraag naar elektriciteit in Drenthe en Overijssel toeneemt. Inwoners en belanghebbenden kunnen vanaf 24 oktober 2024 de voorgestelde routes voor de kabels inzien en hun zienswijze indienen bij de provincie Drenthe.

Onder de naam Drents Overijsselse Netversterking (DON) werken TenneT, Enexis Netbeheer en Rendo aan het versterken van het net in Zuidwest-Drenthe en Noordwest-Overijssel. In het Drentse gedeelte (DON-Oost) bouwen deze partijen aan nieuwe hoogspanningsstations en middenspanningstations in Wijster en in Hoogeveen. De hoogspanningsstations worden met elkaar verbonden door een ondergrondse 110.000 volt-kabel. Vanuit het nieuwe station in Hoogeveen-Riegmeer wordt een verbinding gelegd met de lijn Hoogeveen-Hardenberg via een mast bij de A28/A37. In Dedemsvaart wordt het bestaande Enexis-station verbonden met een ondergrondse kabel naar de bestaande lijnen via twee masten. Hierdoor kunnen de bovengrondse lijnen naar Hoogeveen en langs het kanaal van Dedemsvaart worden verwijderd. Dit zorgt voor een stabielere energievoorziening, en voor een fraaiere en rustiger omgeving.

Reageren op de plannen

TenneT heeft de aanleg van de kabels gepland in 2029. De plannen bevinden zich momenteel nog in de ontwerpfase. Grondeigenaren die mogelijk te maken krijgen met de aanleg van de kabels, ontvangen een brief met meer informatie en zijn uitgenodigd voor inloopdagen op 12 november in Dedemsvaart bij De Fontein, 13 november in Wijster bij Eig&Wijs en 14 november in Fluitenberg bij de Schildhoeve (van 11.00- 19.30 uur). Van 24 oktober tot en met 4 december 2024 liggen de volgende documenten voor iedereen ter inzage:

• Ontwerp-Voorkeursbeslissing Drents Overijsselse Netversterking (DON) Oost;
  • Plan-MER (milieueffectrapport) en bijbehorende bijlagen.

Deze stukken zijn digitaal beschikbaar via de website van de provincie Drenthe: www.provincie.drenthe.nl. Fysieke inkijkexemplaren liggen ter inzage op het provinciehuis van Drenthe en in de gemeentehuizen van De Wolden/Hoogeveen, Midden-Drenthe, Hardenberg en Coevorden. Een zienswijze indienen kan via post@drenthe.nl onder vermelding van ‘Zienswijze ontwerp-voorkeursbeslissing DON Oost’. Schriftelijke reacties kunnen ook worden gestuurd naar: Gedeputeerde Staten van de provincie Drenthe, o.v.v. ‘Zienswijze Ontwerp-Voorkeursbeslissing DON Oost’ Postbus 122, 9400 AC Assen.

Meer informatie Meer informatie over DON en alle deelprojecten is te vinden op www.tennet.eu/don.