Plan van Aanpak voor duurzame bescherming van de Drentsche Aa als bron voor drinkwater

Gepubliceerd op 15 oktober 2024

Provincie pakt de regie bij uitvoering vervolg maatregelen

Gedeputeerde Staten van Drenthe hebben op 15 oktober 2024 ingestemd met het Plan van Aanpak voor de duurzame bescherming van de Drentsche Aa als drinkwaterbron. In het Plan van Aanpak zijn aanbevelingen van de adviescommissie Vervolg-UPDA verwerkt. In zestien concrete maatregelen staat beschreven wie waarvoor aan de lat staat. De gezamenlijke overheden -provincie, gemeenten en waterschappen- dragen de zorg voor een robuuste en duurzame bron voor drinkwaterwinning van de Drentsche Aa. Met bijdragen van waterbedrijven en LTO en input van de gebiedspartners NMF en Staatsbosbeheer zetten we deze opgave voort.

Waarom is de bescherming van de Drentsche Aa belangrijk?

Het oppervlaktewater van de Drentsche Aa wordt gebruikt voor de productie van drinkwater, met name voor de gemeente Groningen. De waterkwaliteit van deze bron moet voldoen aan de wettelijk vastgestelde kwaliteitsnormen. In 2016 is gestart met het Uitvoeringsprogramma oppervlaktewater Drentsche Aa (UPDA) met als inzet om in 2023 het aantal normoverschrijdingen terug te brengen naar maximaal 1 per jaar. Dit doel is niet gehaald, ondanks de positieve effecten van allerlei maatregelen en de goede samenwerking tussen diverse instanties en gebiedspartners. Een aanvullende strategie was nodig waarvoor de adviescommissie Vervolg-UPDA is ingesteld, die eind vorig jaar haar aanbevelingen heeft gedaan. Doel: kans op overschrijdingen van de norm aanzienlijk verkleinen. De aanbevelingen van de adviescommissie zijn de afgelopen periode besproken met alle gebiedspartners en nu verwerkt in een Plan van Aanpak.

Gedeputeerde Willemien Meeuwissen: “Laat ik vooropstellen dat de drinkwaterkwaliteit niet in het geding is, maar we moeten wel stappen zetten om de Drentsche Aa als drinkwaterbron robuuster te beschermen. De samenwerking met alle gebiedspartners was en blijft de sleutel tot succes. Met dit Plan van Aanpak is helder welke stappen we de komende periode gaan nemen. Met de vaststelling van het plan kunnen we nu aan de slag met het vervolg.”

Aanbevelingen voor duurzame verbetering waterkwaliteit

Het advies van de commissie Vervolg-UPDA, met aanbevelingen voor een robuuste bescherming van de Drentsche Aa als bron voor drinkwater, is besproken met de gebiedspartners. Het doorzetten en opschalen van succesvolle projecten en het ondersteunen van initiatieven van onderop was daarbij het uitgangspunt. Naast het voortzetten van de samenwerking, gaan provincie, waterschap en gemeenten onderzoeken of en hoe ze het instrumentarium dat hen ter beschikking staat verder kunnen inzetten. Dit alles om ervoor te zorgen dat het oppervlaktewater niet of nauwelijks nog wordt belast met gewasbeschermingsmiddelen en andere verontreinigingen, zoals medicijnresten, vanuit het landelijk en stedelijk gebied.

Regierol

De provincie pakt de regie om met de vele partners in het gebied het Plan van Aanpak uit te voeren. Hiermee wordt vervolg gegeven aan de jarenlange goede samenwerking. De afgelopen periode hebben gesprekken plaatsgevonden met de gebiedspartners en daaruit blijkt naast een grote betrokkenheid, ook een grote bereidheid om de Drentsche Aa als drinkwaterbron duurzaam blijvend te beschermen. Dit alles is terug te lezen in het Plan van Aanpak.

Download: Programmatische aanpak vervolg UPDA