Vrijwilligers Kiwanis maken leerlingen Terra Assen bewust over gevolgen afleiding in verkeer

Gepubliceerd op 29 mei 2024

Vrijwilligersorganisatie Kiwanis Assen heeft een lesprogramma voor Drentse middelbare scholen ontwikkeld over afleiding in het verkeer. De aftrap vond plaats bij Terra Assen. De komende 3 jaren zullen leerlingen van veel Drentse middelbare scholen het programma volgen. Wethouder Martin Rasker van de gemeente Assen en gedeputeerde Henk Jumelet brachten een werkbezoek aan de aftrap.

Gedeputeerde Henk Jumelet: “Ik vind het mooi dat dit lesprogramma op initiatief van vrijwilligers tot stand is gekomen. Samen met de Drentse gemeenten, Univé en Veilig Verkeer Nederland ondersteunen we dit van harte. Ik zie dat jongeren veel met hun telefoon bezig zijn, ook in het verkeer. Zelf heb ik al eens mogen ervaren welke risico’s je neemt als je de telefoon er bij pakt op de 3D afleidingsfiets. Dit konden de leerlingen vandaag ook ervaren. Het is heel belangrijk om hier bij stil te staan. Elk verkeersslachtoffer is er één te veel.”

Ervaringsverhaal maakt veel indruk

Kees van Ee van Kiwanis “Het verhaal van Fred Sprenger over zijn eigen ervaringen met wat de gevolgen kunnen zijn van afleiding in het verkeer, maakt indruk. Dat krijgen we terug van veel mensen. Daarom leek het ons goed om dit verhaal ook te delen met jongeren. Als je jong bent, denk je nog wel eens dat je onoverwinnelijk bent. Dat verandert snel als je even niet oplet in het verkeer. Daarom zeg ik altijd: rij MONO, jong geleerd is oud gedaan!”

Lesprogramma

Fietsen met een mobiel in de hand mag niet en kan een boete opleveren. Bij één op de drie fietsongelukken met jongeren speelt het gebruik van een mobiele telefoon een rol. In het lesprogramma van Kiwanis zit naast de presentatie van Fred Sprenger over zijn ervaringen, ook een e-bike parcours en is het mogelijk dat leerlingen op de 3D afleidingsfiets zelf ervaren wat afleiding in het verkeer met je doet.

MONO in Drenthe

Het lesprogramma sluit aan bij de MONO-campagne. In Drenthe willen we MONO rijden de sociale norm maken. Dit betekent dat als je rijdt of fietst, je je aandacht houdt op één ding en dat is het verkeer. Het doel van de campagne is het verminderen van het aantal verkeersslachtoffers veroorzaakt door afleiding. Meer informatie over deze campagne staat op www.monodrenthe.nl en www.indrenthefietsenwemono.nl.