Vlot en veilig op de fiets naar werk of school in Assen

Gepubliceerd op 16 mei 2024

Vlot, veilig en comfortabel fietsen over een fietspad met bijna altijd voorrang op kruisingen. Dat is nu ook mogelijk op het nieuwe deel van de doorfietsroute Assen-Groningen. Vandaag op 16 mei, op de landelijke Fiets-naar-je-werkdag, is het deel in Assen feestelijk geopend met een uitdeelactie voor fietsers. Henk Jumelet (gedeputeerde provincie Drenthe) en Martin Rasker (wethouder gemeente Assen) testten de nieuwe fietsverbinding in Assen terwijl passerende fietsers werden getrakteerd op een smoothie.

Op de foto (v.l.n.r.): gedeputeerde Henk Jumelet (provincie Drenthe), wethouder Martin Rasker (gemeente Assen) en wethouder Philip Broeksma (gemeente Groningen)

Met de opening van het deel in Assen is de aanleg van de doorfietsroute Assen-Groningen weer een stap dichterbij: 15 kilometer is klaar en 12 kilometer nog in voorbereiding. Voor de delen die nog in voorbereiding zijn, kunnen fietsers de borden volgen die de tijdelijke route aangeven. De planning is dat de doorfietsroute eind 2026 klaar is. De route tussen Assen en Groningen kan dan op een e-bike in ruim een uur en op een speedpedelec binnen drie kwartier worden afgelegd.

Martin Rasker: ‘Assen is een bloeiende stad met veel bedrijvigheid en scholen. Voor forenzen en scholieren is het nu nog gemakkelijker en veiliger om Assen in en uit te fietsen. De doorfietsroute verbindt Assen op een milieubewuste manier met de regio en in de toekomst helemaal tot aan Groningen.’

Henk Jumelet: ‘We willen mensen een alternatief voor de auto bieden, dat draagt bij aan een duurzame samenleving en heeft een positief effect op de gezondheid. Daarnaast draagt de doorfietsroute bij aan een betere bereikbaarheid van de Regio Groningen-Assen. Fietsen wordt zo nog aantrekkelijker, voor forenzen maar ook voor recreatieve fietsers, want onderweg is er veel moois te zien. Zoals bij de Lonerbult in Assen, fietsers kunnen er pauzeren op een zitbankje gemaakt van een oude sluisdeur. Ze kunnen er genieten van het zicht op de doorfietsroute richting de Havenkade of het gebied verkennen met de beleefroutes.’

Doorfietsroute De Groene As

De provincie Drenthe werkt samen met de provincie Groningen en de gemeenten Tynaarlo, Groningen en Assen aan de realisatie van de doorfietsroute Assen-Groningen. Deze directe verbinding volgt het Noord-Willemskanaal en is 27 kilometer lang. De doorfietsroute is een aanvulling op bestaande fietsroutes en sluit aan op het recreatieve fietsnetwerk langs het Nationaal Park Drentsche Aa.

Fietsen als duurzaam alternatief

De provincie investeert in veilige en goede fietspaden en fietsevenementen. Ook stimuleert zij fietsgebruik in het woon-werkverkeer. Dit gebeurt vanuit het programma ‘Drenthe reist Duurzaam’. Samen met werkgevers werkt de provincie aan actiever en groener vervoer door te helpen met onder andere aantrekkelijke fietsregelingen en het plaatsen van fietsonderhoudskarren voor medewerkers. Lees meer op www.drenthereistduurzaam.nl.