Provincie stimuleert innovatieve samenwerking tussen mkb’ers met de subsidie MIT R&D Samenwerking

Gepubliceerd op 30 mei 2024

Het MIT-programma -dat staat voor Mkb-Innovatiestimulering Topsectoren Research & Development- stimuleert innovatieve ontwikkelingen. Eerder dit jaar ging in de subsidie MIT Haalbaarheid open. Op dinsdag 11 juni 2024 gaat ook de tweede subsidie uit het MIT-programma open: de MIT R&D Samenwerking.

Subsidie vanaf 11 juni 2024 beschikbaar

De MIT R&D Samenwerking is bedoeld voor samenwerking in research en development. De provincies Drenthe, Fryslân en Groningen stellen samen met het Rijk in 2024 een bedrag van ruim 3.5 miljoen euro beschikbaar voor deze innovatieve samenwerkingssubsidie.

Gedeputeerde Willemien Meeuwissen: “Met deze subsidie helpen we onze ondernemers een samenwerking met andere mkb’ers aan te gaan om aan de innovatieve oplossingen van deze tijd te werken. Het betreft specifiek de ontwikkeling van een nieuw product, dienst of proces. Door deze regionale samenwerking te ondersteunen, geven wij innovatieve, samenwerkende ondernemers in het noorden een extra impuls.”

Over subsidie MIT R&D Samenwerking

De subsidie MIT R&D Samenwerking is beschikbaar voor ondernemers die samen met andere ondernemers aan innovatieve oplossingen voor de toekomst werken. De aanvragen gaan over een onderzoeks- en ontwikkelingsproject. Binnen dit project ontwikkelen ondernemers samen met anderen een nieuw product, dienst of proces dat dicht bij de markt staat. Er is subsidie beschikbaar tot 35 % van de kosten voor onder andere personeel, apparatuur en materiaal.

Vanaf 11 juni kunnen ondernemers een aanvraag indienen via de subsidiepagina MIT R&D Samenwerking: https://www.snn.nl/mitrds2024

Deze mkb’ers maakten eerder gebruik van de MIT R&D Samenwerking

Het bedrijf Dopple uit Assen ontwikkelde met behulp van deze subsidie een prototype voor een nieuw innovatief product: een effectieve en gebruiksvriendelijke oplossing tegen nachtelijk tandenknarsen. In samenwerking met Jawsaver BV werkten zij aan SOVN, twee kleine oordopjes met een sensor die s’ nachts het tandenknarsen detecteert. Bij de herkenning van tandenknarsen stuurt het apparaatje een geluidsimpuls om het tandenknarsen te onderbreken - zonder de persoon wakker te maken. Gevolgen van tandenknarsen zoals gebitsslijtage, hoofdpijn, slaapproblemen en stress zullen hierdoor verminderen. Christian den Herder, manager productrealisatie bij Dopple, geeft aan met een sterke focus op lokale productie de kwaliteit van de producten te waarborgen. “We beginnen met de productie hier in Assen, in onze eigen faciliteit. Dat is een trend die we de laatste jaren hebben ingezet, omdat onze producten - die zich in nichemarkten bevinden - zeer complex zijn met vele sensoren en extreem kleine componenten. Daarom willen we de lijnen tussen de ontwikkelaars en de productie zo klein mogelijk houden.”