Provincie Drenthe komt met nieuwe isolatiesubsidieregeling

Gepubliceerd op 28 mei 2024

Vanaf september kunnen inwoners van Drenthe en gemeente Hardenberg een nieuwe subsidie inzetten als ze hun huis gaan isoleren. De subsidie is voor woningeigenaren met een gezamenlijk verzamelinkomen tot 52.671 euro. Gedeputeerde Staten besloten vandaag positief over de nieuwe isolatiesubsidieregeling die straks in totaal 4 miljoen euro bevat.

Woningeigenaren kunnen tot 2500 euro subsidie ontvangen voor isolatiemaatregelen zoals: spouwmuur-, gevel-, vloer- of dakisolatie, HR++glas en isolerende buitendeuren. Deze regeling is te combineren met andere bestaande regelingen in Drenthe, waardoor we gezamenlijk nog meer mensen kunnen helpen. “Isoleren verlaagt de energierekening en verhoogt het wooncomfort, maar grote maatregelen zoals glasisolatie en spouwmuurisolatie zijn niet voor iedereen betaalbaar. Daarom vinden we het van belang om inwoners een duwtje in de rug te geven,” licht gedeputeerde Henk Jumelet toe.

Gecertificeerd bedrijf

Bij isolatiewerkzaamheden is het nodig om te onderzoeken of er bijvoorbeeld vleermuizen in de spouw zitten. Aanvragers dienen hiervoor een gecertificeerd bedrijf in te schakelen om natuurvriendelijk te isoleren. Meer informatie hierover staat op de website https://www.natuurvriendelijkisoleren.nl/.

Voorwaarden isolatiesubsidie

Andere voorwaarden van de subsidie zijn dat het gezamenlijk verzamelinkomen van de aanvrager(s) lager is dan 52.671 euro en bij de aanvraag moet een getekende offerte aangeleverd worden. De isolatiesubsidie kan vanaf september worden aangevraagd.