OV-fiets heeft speciale Drentse versie

Gepubliceerd op 16 mei 2024

Drenthe heeft z’n eigen OV-fiets. Op de ‘Fiets naar je Werk Dag’ is de jubileumfiets onthuld bij de fietsenstalling van station Assen. De OV-fiets viert dit jaar de vijftiende verjaardag. Om dat te vieren is er voor iedere provincie een speciale OV-fiets gemaakt door kunstenaar Daniël Roozendaal.

Op de Drentse fiets staan herkenbare Drentse symbolen zoals hunebedden, schapen en Bartje. De vijf Drentse fietsen zijn straks te vinden in Assen, Hoogeveen en Meppel.

Gedeputeerde Henk Jumelet van de provincie was bij de onthulling aanwezig. “Drenthe is een echte fietsprovincie! Ik vind het mooi dat de fiets onderdeel is van ons openbaar vervoer. Fietsen houdt mensen in beweging en het is een duurzame manier van reizen. Ik zie veel mensen fietsen op een OV-fiets en ook staan er altijd blauw-gele fietsen bij ons provinciehuis. Ik ben benieuwd wanneer ik de speciale Drentse OV-fiets voorbij zie komen.”

NS-Regiodirecteur Maarten Haverkamp voegt eraan toe: “We merken dat de populariteit van de OV-fiets blijft groeien, ook in Drenthe. Vorig jaar werden er in de provincie meer dan 66000 ritten gemaakt. Om ervoor te zorgen dat reizigers ook de komende vijftien jaar gebruik kunnen maken van de OV-fiets, blijven we uitbreiden en ontwikkelen."

Populair

De OV-fiets is in vijftien jaar tijd niet meer uit het straatbeeld weg te denken. De vraag naar OV-fietsen ziet NS nog jaarlijks stijgen. Reizigers maakten in 2023 5,9 miljoen ritten op de OV-fiets. Dat is een stijging van een half miljoen ten opzichte van 2022. Inmiddels zijn er 22.500 fietsen beschikbaar, verdeeld over 288 locaties.

In Drenthe werden vorig jaar meer dan 66000 ritten gemaakt met een OV-fiets. Vanaf station Assen 44798 ritten, vanaf Meppel meer dan 8500 ritten, vanaf station Hoogeveen bijna 8500 ritten, vanaf station Emmen 2700 ritten en vanaf Beilen 1600.

Reizigers kunnen tot en met 28 juni 2024 meedoen aan een winactie waarmee ze kans maken op een grote, gesigneerde artprint van een provincie of een Museumkaart.