RIWET-project van start: Drenthe verwelkomt Europese partners voor innovatief behoud van rivieren en veengronden

Gepubliceerd op 24 juni 2024

Provincie Drenthe geeft deze week het startsein voor het RIWET-project, een Europees Interreg-project gericht op verbetering van beleid voor het beheer en herstel van rivieren en veenlandschappen.

Rivieren en veenlandschappen zijn essentiële buffers tegen klimaatverandering en weersextremen. Het belang ervan voor ecologische duurzaamheid en biodiversiteit is dan ook groot. Daarom worden er binnen dit vier jaar durende Interreg Europe project krachten gebundeld om samen te zoeken naar de beste voorbeelden, strategieën en beleid om rivier- en veengebieden te beheren en te herstellen. Tussen 2024 en 2028 vormen twaalf partners uit elf Europese landen en in totaal meer dan zeventig belanghebbenden samen de RIWET-samenwerking. Door op Europees niveau samen te werken, ontstaat inzicht in hoe elk land een beschermd waterrijk gebied herstelt en hoe de samenwerking erachter is opgezet.

Als hoofdpartner ontvangt Provincie Drenthe van 25 tot 27 juni beleidscollega’s uit Europa voor een driedaags programma in de provincie Drenthe. Dit internationale evenement biedt een unieke kans voor kennisuitwisseling en samenwerking. Tijdens deze drie dagen nemen veertig (voornamelijk buitenlandse) bezoekers deel aan excursies en presentaties. De deelnemers bezoeken onder andere het Bargerveen en het Hunzedal, waar praktijkvoorbeelden uit het Drents Programma Natuurlijk Platteland getoond worden van succesvol waterbeheer en natuurherstel. In het Bargerveen wordt er verteld over de aanleg van waterbuffers om het weglekken van grondwater tegen te gaan. Ook staan bezoeken aan Tusschenwater, het Annermoeras en LOFAR op het programma.

Kijk voor meer informatie op www.interregeurope.eu/RIWET.