Subsidie voor project Datawerkplaats Mentale Gezondheid

Gepubliceerd op 23 juli 2024

Het project Datawerkplaats Mentale Gezondheid heeft subsidie gekregen van de provincie Drenthe. Dit innovatieve initiatief van de GGD richt zich op het verbeteren van de mentale gezondheid van alle inwoners van Drenthe met datagedreven oplossingen. Dankzij deze financiële steun kan het project verder groeien. De Datawerkplaats Mentale Gezondheid is een samenwerking tussen verschillende zorg-, welzijns- en technologiepartijen in Drenthe.

Waarom een Datawerkplaats?

Om de zorg te verbeteren, is een goed inzicht in de gezondheid van de bevolking nodig. Dit inzicht helpt bij het maken van de juiste keuzes. Datawerkplaats Mentale Gezondheid werkt samen met verschillende partijen om een compleet beeld van mentale gezondheid te krijgen. Dit doen zij door data te verzamelen, te analyseren, gesprekken te voeren en acties uit te voeren.

Met de financiering kan de datawerkplaats door ontwikkelen. De doorontwikkeling richt zich op het faciliteren van samenwerking: beleidsmakers kunnen infographics raadplegen, er komt een bibliotheek met relevante artikelen en andere openbare bronnen. Hierdoor kunnen steeds meer beleidsmakers, onderzoekers en projectleden de datawerkplaats gebruiken.

Welzijn van inwoners

De subsidie is belangrijk voor de verdere ontwikkeling en uitvoering van het project. Gedeputeerde Yvonne Turenhout van de provincie Drenthe zegt: "Ik ben trots dat we dit project kunnen steunen. Het draagt bij aan het welzijn van onze inwoners. Door in te zetten op preventie en vroege signalering kunnen we de mentale gezondheid van veel mensen verbeteren en de druk op de zorg verminderen."