Ronde van Drenthe verlegt koers

Gepubliceerd op 12 juli 2024

Volgend jaar is er geen Ronde van Drenthe zoals we die kennen. Het is de bedoeling om de historische, en voor velen legendarische, wedstrijden een vervolg te geven in de vorm van toertochten voor de sportieve fietsers. De Drentse overheden hebben grote waardering voor de vele jaren waarin de voorzitter, mevrouw Van Issum-Achterhes, samen met de bestuursleden en de vele vrijwilligers internationale wielerwedstrijden in Drenthe heeft georganiseerd.

Waardering

De Drentse overheden hebben grote waardering voor de Ronde van Drenthe in het algemeen en de voorzitter in het bijzonder. Tegelijkertijd is er begrip voor het verleggen van de koers. Burgemeester Jan Zwiers, voorzitter Vereniging Drentse Gemeenten sport (VDG): “Het is bijzonder knap hoe mevrouw Van Issum-Achterhes, het bestuur, commissies en de vrijwilligers van de Ronde van Drenthe jarenlang topwedstrijden hebben georganiseerd. Hiermee is een belangrijke bijdrage geleverd aan het imago van Drenthe als fietsprovincie en een provincie waar een hele goede voedingsbodem is voor internationale topwedstrijden.” Gedeputeerde Henk Jumelet van de provincie Drenthe, vult aan: “In de toekomst zullen er ongetwijfeld nieuwe initiatieven ontstaan waarmee we onze provincie op de kaart zetten als fietsprovincie. Vrijwilligers zijn nodig bij veel evenementen. Tegelijkertijd is hun inzet nooit vanzelfsprekend. Mijn dank gaat uit naar mevrouw van Issum-Achterhes, het bestuur, commissies en naar de vele vrijwilligers. Hun tomeloze inzet betekent veel voor Drenthe.”

Doorgaan met breedtesport

Het bestuur van de Ronde van Drenthe gaat door met de amateursport. Het is de bedoeling om de jaarlijkse Alternatieve Albert Achterhes Ronde van Drenthe toertocht verder uit te bouwen, onder andere gekoppeld aan acties voor Drentse ziekenhuizen en het kinderziekenhuis UMCG in Groningen.

Drentse Wielerkalender

De internationale wedstrijden die onderdeel waren van de Ronde van Drenthe, hadden een prominente positie in de Drentse Wielerkalender en leverden een bijdrage aan het imago van Drenthe als fietsprovincie. Hoe het wegvallen van deze wedstrijden kan worden opgevuld, is op dit moment nog niet duidelijk.

Foto: Dick Soepenberg