Provincie stelt subsidie beschikbaar voor soortenrijke groenbemestermengsels

Gepubliceerd op 18 juli 2024

Landbouwers in Drenthe die een groenbemester (vanggewas) zaaien kunnen gebruik maken van de regeling 1001ha soortenrijke groenbemestermengsels van Urgenda. In Drenthe is voor 300 hectare budget beschikbaar. De provincie stelt hiervoor een subsidie van € 21.000 beschikbaar.

In dit seizoen zijn vijftien verschillende mengsels beschikbaar van drie leveranciers. Gangbare landbouwers krijgen €70 korting per hectare op zaaizaad en biologische landbouwers €85 euro per hectare (vanwege duurder zaaizaad). Bij de aanschaf van het zaaizaad kunnen ze keuzehulp krijgen en mestadvies. Landbouwers kunnen voor 5 hectare zaaizaad voor kruidenrijke groenbemesters afnemen. Een aanvraag indienen kan via de website Bestellen - 1001ha.nl - Groenbemesters

Groenbemesters

Groenbemesters, ook wel vanggewassen genoemd, zijn gewassen die worden ingezaaid na de oogst om de bodem over de winter bedekt en actief te houden en uitspoeling van nutriënten te voorkomen. Groenbemestermengsels dragen – meer dan enkelvoudige groenbemesters – bij aan organische stofopbouw, biodiversiteit en het vastleggen van nutriënten in de winter. Ook beschermen ze de bodem bij grote hoeveelheden neerslag en dragen ze bij aan een gezond en divers bodemleven. Groenbemestermengsels met vlinderbloemigen zijn duurder in aanschaf, maar leggen stikstof vast waardoor kunstmest en CO2 kan worden bespaard en de biodiversiteit toeneemt.

1001ha soortenrijke groenbemestermengsels

Urgenda startte in 2022 met de actie 1001ha soortenrijk groenbemestermengels. In 2022 en 2023 werd 1.250 hectare ingezaaid. Dit najaar komt daar ruim 2000 hectare bij dankzij de bijdragen van provincies, gemeenten en de donateurs van Urgenda.