Provincie past Cultuurhistorisch Kompas aan

Gepubliceerd op 16 juli 2024

De provincie Drenthe heeft haar Cultuurhistorisch Kompas aangepast. Het Kompas dat in 2009 is ontwikkeld, was toe aan een actualisatie. Het is bedoeld om cultuurhistorische waarden in onze provincie mee te kunnen wegen bij ruimtelijke ontwikkelingen. In het aangepaste Cultuurhistorisch Kompas is de huidige wet- en regelgeving meegenomen uit de Omgevingswet en de jonge geschiedenis van Drenthe, zoals jonge heideontginningen en ruilverkavelingen.

Met het Cultuurhistorisch Kompas kan de provincie inspelen op het belang van cultuurhistorie bij ruimtelijke opgaven. Het is een beleidsvisie en inspiratiedocument dat belangrijk is voor Drenthe vanwege de rijkdom aan cultuurhistorisch erfgoed en het feit dat de provincie dat graag wil behouden. Reden voor de provincie om cultuurhistorie te benoemen als één van de kernwaarden van het provinciaal beleid. Gedeputeerde Jisse Otter: “Het kompas is bedoeld als een inspirerend document voor plannenmakers, zodat zij zowel met respect als met durf kunnen handelen en een goede afweging kunnen maken als het gaat om ruimtelijke ontwikkelingen in onze provincie. Voor ons is het van belang dat bij deze ontwikkelingen rekening wordt gehouden met de historische waarden die zo kenmerkend zijn voor Drenthe”

Het Cultuurhistorisch Kompas wordt ter vaststelling aangeboden aan Provinciale Staten. Na vaststelling door Provinciale Staten wordt het ingebracht voor de provinciale Omgevingsvisie en vindt een nadere uitwerking plaats in de Provinciale Omgevingsverordening.