Greenwise Campus bouwt met JTF subsidie busremise om tot hypermodern innovatiecentrum

Gepubliceerd op 17 juli 2024

Greenwise Campus ontvangt 10 miljoen Europese subsidie vanuit het Just Transition Fund (JTF) en het ministerie van Economische Zaken (EZ). Met deze financiële injectie wordt de busremise omgebouwd tot een hypermodern innovatiecentrum dat eind 2026 gereed is. Daarnaast zijn de middelen bestemd voor het uitbouwen van de campusorganisatie, innovatieprojecten, kennisontwikkeling en scholingstrajecten voor en met het bedrijfsleven

De voormalige busremise in Emmen wordt omgebouwd tot een hypermodern innovatiecentrum waar zowel onderdelen van kennisinstellingen als bedrijven gehuisvest worden. Het concept is gebaseerd op ‘shared services’. Annette Verhoef, directeur- bestuurder Greenwise Campus, licht toe: ”De deelnemende partijen zetten letterlijk hun deuren open. Zodat je zoveel mogelijk van elkaar leert en samen ontwikkelt. We maken gebruik van elkaars kennis en kunde én van elkaars geavanceerde apparatuur.”

Het innovatiecentrum is de thuisbasis van Greenwise Campus. Sinds de opening in 2023 ontmoeten bedrijven, onderzoekers en studenten elkaar en werken daar samen aan projecten en wisselen kennis uit. Ook zijn er dagelijks activiteiten en vinden er diverse evenementen plaats die een directe link hebben met de ambitie van Greenwise Campus: het verslimmen en vergroenen van de regio.

Joost Paques is directeur van Paques Biomaterials en bestuurslid van bedrijvencluster SUSPACC en enthousiast over deze ontwikkeling: “In Greenwise Campus komt alles samen wat voor onze bedrijven belangrijk is: focus op groene chemie, het ecosysteem, partners, toegang tot goed geschoold personeel, hypermoderne faciliteiten en een goede samenwerking tussen bedrijven, onderwijs en overheid”.

Samen sterk in de regio

Alle inspanningen van Greenwise Campus zijn erop gericht dat innovatieve ideeën daadwerkelijk toepassingen in de markt worden. Daarvoor is innige samenwerking nodig tussen bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheden. Deze samenwerking leidt ook tot oplossingen voor tekorten op de arbeidsmarkt door o.a. huidige werknemers op-, bij- en om te scholen voor de banen van de toekomst.

Gedeputeerde Willemien Meeuwissen: “De ontwikkeling van Greenwise Campus is belangrijk. Hier worden slimme en groene oplossingen bedacht voor ingewikkelde vraagstukken. Van het verduurzamen van de industrie en het werken aan circulaire plastics tot het tekort aan personeel in de zorg”.

Wethouder Guido Rink: “Het is juist door het actief aangaan van de samenwerking tussen bedrijven, onderwijs en overheid dat we zelf een versnelling veroorzaken van de overgang naar de gewenste groene economie en een vitale regio. Wacht veranderingen niet af, maar veroorzaak ze zelf!”

Raymond Wanders, wethouder Werk, Inkomen en Beroepsonderwijs en voorzitter Raad van Toezicht Greenwise Campus: “Greenwise Campus gaat een cruciale rol spelen voor de toekomst van onze regio. Voor de werkgelegenheid, het onderwijs, de economie en uiteindelijk brede welvaart voor alle inwoners. Als bestuurder ben ik enorm blij met de toekenning van deze subsidie. Het stelt ons in staat om een grote stap vooruit te zetten.”

Het Just Transition Fund

Het Just Transition Fund (JTF) is één van de meerjarige Europese subsidieprogramma’s. Het JTF, het 'fonds voor een rechtvaardige energietransitie', is een Europees fonds voor gebieden die het zwaarst worden getroffen door de overgang naar een groene economie. Hiermee wil de Europese Unie de sociaaleconomische ongelijkheid verkleinen. Het JTF komt voort uit de Europese Green Deal, het programma voor een klimaatneutraal Europa in 2050. Om deze overgang in Noord-Nederland te bereiken is 330 miljoen euro toegezegd tot 2027. Dit en komend jaar (2024) worden er meerdere subsidieregelingen opengesteld.

Samenwerking

Het JTF is uitgewerkt door de provincies Groningen, Drenthe en Fryslân, de gemeente Emmen en de Arbeidsmarkttafel Noord-Nederland (een publieke samenwerking tussen de drie Noordelijke Arbeidsmarktregio’s - dit zijn de gemeente en UWV - en de drie noordelijke provincies). Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN) voert de JTF- subsidies uit.

Greenwise Campus

Greenwise Campus is het netwerk voor kennisontwikkeling, innovatie en ondernemerschap in de regio. De ontwikkeling van het innovatiecentrum is geïnitieerd door de founding partners Drenthe College, NHL Stenden, Rijksuniversiteit Groningen (RUG), gemeente Emmen en provincie Drenthe. Greenwise Campus is één van de voorbeeldprojecten van Universiteit van het Noorden, het samenwerkingsverband tussen RUG, alle hogescholen en ROC's in Noord-Nederland.