Wegwerkzaamheden N373 tussen Huis ter Heide en Roden

Gepubliceerd op 13 augustus 2024

De provincie Drenthe voert wegwerkzaamheden uit aan de N373 tussen Huis ter Heide en Norg en tussen Norg en Roden. De wegwerkzaamheden worden in twee etappes uitgevoerd tussen 29 augustus en 20 september. Met de inzet van verkeersmaatregelen proberen we de verkeershinder te beperken.

Wat gaan we doen:

N373 tussen Huis ter Heide en Norg
Uitvoering werkzaamheden: vanaf 29 augustus tot en met 3 september

Vanwege de vele regenval vorig jaar konden de werkzaamheden tussen Huis ter Heide en Norg niet worden afgerond. Inmiddels zijn de omstandigheden gunstig en kunnen de laatste werkzaamheden plaatsvinden aan het wegdek.

• Op donderdag 29 en vrijdag 30 augustus wordt de oude belijning op de weg gereinigd. Dit gebeurt tijdens een ‘rijdende wegafzetting’. Dat betekent dat één weghelft beschikbaar blijft voor verkeer. Verkeersregelaars leidt het verkeer erlangs en zorgen voor een veilige doorstroming.
  • Op 2 en 3 september wordt de nieuwe markering aangebracht, zodat kruispunten beter zichtbaar zijn. De weg wordt daarvoor afgesloten en het verkeer wordt omgeleid met borden. Fietsers kunnen gebruik blijven maken van het fietspad en de fietsoversteken. Verkeer wordt omgeleid met borden.

Bekijk de omleidingsroute (pdf, 5 MB)

N373 tussen Norg en Roden
De weg is dicht van woensdag 4 tot en met vrijdag 20 september. In de weekenden is de weg open voor het verkeer: van vrijdagavond 19.00 uur tot uiterlijk maandagochtend 6.00 uur

Tussen Norg en Roden wordt nieuwe markering aangebracht en de laanbeplanting hersteld. Uit de bomeninspectie bleek dat de bomen verzwakt zijn. Om te voorkomen dat er (verkeers)onveilige situaties ontstaan, zoals door een storm, worden de verzwakte bomen verwijderd en vervangen door jonge. Het verkeer wordt omgeleid met borden.

Huizen van bewoners en bedrijven die zijn gevestigd langs de N373 blijven bereikbaar.
Fietsers kunnen grotendeels gebruik blijven maken van het fietspad en de oversteken. Ter hoogte van Langelo is een omleiding ingesteld. Ook tussen de Kaatsweg en Hullenweg bij Roden is er een omleiding door werkzaamheden van Enexis.

Omleidingsroutes

Het verkeer wordt omgeleid via provinciale wegen en indien noodzakelijk worden maatregelen genomen om sluipverkeer te voorkomen. Weggebruikers moeten rekening houden met extra reistijd. Wij raden aan om de navigatie uit te zetten en de borden langs de weg te volgen. Verkeersregelaars begeleiden het verkeer. De aannemer probeert de werkzaamheden in een zo kort mogelijke tijd uit te voeren om de overlast te beperken. De planning is onder voorbehoud van onvoorziene omstandigheden, zoals het weer.

Bekijk de omleidingsroute (pdf, 4 MB)

Buslijn 83 rijdt om tussen Roden en Norg

Qbuzz buslijn 83 Leek – Roden – Norg – Assen rijdt tussen Roden en Norg een alternatieve route.

Voor meer informatie over de dienstregeling van Qbuzz: www.qbuzz.nl/gd/actueel/laatste-nieuws.