Inrichting Geeserstroom feestelijk afgerond

Gepubliceerd op 28 augustus 2024

De werkzaamheden in het stroomdalgebied Geeserstroom zijn feestelijk afgesloten met de onthulling van een markesteen bij een nieuw vlonderpad, door gedeputeerde Van Dijk. Provincie Drenthe, Staatsbosbeheer, gemeente Coevorden, waterschap Vechtstromen, de werkgroep Geeserstroom, de plaatselijke verenigingen en boermarken hebben hiermee de eindfase van het langlopende project Geeserstroom bereikt. Na jaren van overleg tussen verschillende partijen over de inrichting en maandenlang werk in uitvoering is het project nu officieel afgesloten; hoewel vanwege vertraging door de vele regenval – er nog wel enkele laatste werkzaamheden te verrichten zijn.

Herinrichting van de Geeserstroom

Het stroomdal rond de Geeserstroom werd in 2006 heringericht, waarbij de gekanaliseerde beek zijn oorspronkelijke, kronkelende en ondiepe loop terugkreeg. De aanpak was nodig voor wateropvang en herstel van landschap en natuur. Na de herinrichting bleek dat het gebied natter werd dan voorzien, met overlast voor agrariërs en aanwonenden tot gevolg. Na overleg met alle betrokkenen is besloten delen van het stroomgebied aan te passen. Zo komt in een deel van het gebied droger cultuurhistorisch landschap terug. Het zuidelijke deel, de Roonboom, blijft een nat gebied.

In het gebied worden onder andere houtwallen hersteld, kades verhoogd, om wateroverlast naar omwonenden te voorkomen en er is een stuwtje in het bos geplaatst. Verder is het beheerpad op sommige plekken verlaagd om zo het oppervlaktewater beter te laten stromen naar de Geeserstroom. Over het moeras van de Roonboom is een vlonderpad aangelegd en eerder legde de gemeente Coevorden al een fietspad aan langs een groot deel van het natuurgebied. Over het vlonderpad, wandelpaden in het gebied en het fietspad kunnen omwonenden en recreanten genieten van het prachtige stroomdallandschap en van de bijzondere natuur. Tegelijkertijd blijft de functie als waterbergingsgebied bewaard.

Wilt u alle inrichtingsmaatregelen zien? Bekijk dan deze kaart (jpg, 576 kB).